Thursday, April 07, 2011

Kembang bisnes ke luar sempadan negara

Memiliki bisnes yang serasi dengan jiwa membuatkan kita leka dan asyik dengan setiap detik yang dilalui sebagai usahawan. Kita leka dengan urus niaga jual-beli kerana memikirkan untung yang bertambah-tambah setiap kali ada jualan. Keasyikan ini memberi tenaga yang luar biasa. Bekerja siang dan malam sepanjang minggu, bergerak dari satu tempat ke tempat lain dan berjumpa dengan prospek membuatkan kita berasa puas dan bebas melakukan perkara yang menyeronokkan hati.

Dalam dunia usahawan, adalah sangat penting kita memiliki satu bisnes teras yang betul-betul serasi dengan jiwa. Walaupun serasi dan minat, selok-belok bisnes mesti dicari supaya kita lebih mahir dalam pengurusan, perjalanan kewangan, strategi pemasaran dan sebagainya. Serasi sahaja belum mencukupi kerana teknologi moden sentiasa memberi ruang kepada perubahan.

Usahawan moden hari ini wajar mengambil kira perkembangan pengetahuan dan kemahiran pengurusan organisasi supaya ia berkembang maju. Selepas maju, barulah bergerak secara kumpulan dengan melebarkan bisnes ke luar negara pula.

Post a Comment