Wednesday, April 13, 2011

Keinginan yang mendalam





Satu ciri yang sangat penting untuk meraih kejayaan dalam hidup ialah keinginan yang mendalam (curiosity). Saintis dan pencipta seperti Thomas Edison telah menemui objektif penyelidikan mereka kerana terlalu berminat dengan bidang mereka. Jika Edison tidak berminat dengan elektrik atau Alexander Graham Bell tidak peduli tentang pemindahan suara, seluruh dunia tidak pernah mendapat faedah reka cipta mereka.

Keinginan menjadi teras kepada minat. Orang yang tidak ada minat dan keinginan akan hidup dengan suasana bosan. Lama-kelamaan seperti kata pendidik Amerika Syarikat, Nicholas Murray Butler: batu nisan sepatutnya dibaca ‘meninggal dunia pada umur 30 tahun, dikebumikan pada umur 60 tahun’.

Budaya inovasi sentiasa menjadi jurupandu kepada orang yang memiliki keinginan yang mendalam dan tahu apa yang dikehendaki. Hidup mereka tidak tentu arah jika tidak melakukan sesuatu yang baru kerana inovasi, kajian dan eksplorasi telah mjadi tabiat yang mendorong ke arah penciptaan baru pelbagai alat, produk atau mekanisme yang membantu menyelesaikan keperluan hidup. Saintis zaman moden tentu lebih agresif kerana mereka mendapat banyak kemudahan dalam penyelidikan khususnya bantuan kewangan. Selepas berjaya dengan produk inovasi, tentulah diberi ganjaran.

No comments:

Post a Comment