Sunday, April 10, 2011

2 cara dapatkan kepercayaan ibu bapa

Ibu bapa sangat bimbang jika akan-anak mula meminta izin untuk keluar rumah kerana dalam fikiran mereka, bermacam-macam tanggapan yang ada. Antaranya ialah ‘Adakah anak aku ini betul-betul nak jumpa kawan?’ ‘Adakah anak aku ni betul-betul nak ke kelas tuisyen?’ dan sebagainya.

Bagaimana anak-anak khususnya yang sedang meningkat remaja boleh mendapatkan kepercayaan ibu bapa supaya hati ibu dan ayah tidak risau? Ada dua tips yang boleh menjadi panduan.

Pertama, bercakap benar. Beritahu apa yang kita hendak buat, keluar dengan siapa, pergi ke mana, bila hendak pulang dan sebagainya. Menyatakan dengan jujur dan tidak bohong adalah pancaran didikan daripada kedua ibu bapa yang prihatin dengan penerapan nilai-nilai yang baik dan akhlak yang mulia.

Kedua, beritahu aktiviti. Sentiasa memberitahu apa yang dibuat kepada ibu bapa membantu meredakan kerisauan mereka berdua. Banyak cara yang kita boleh lakukan seperti menggunakan telefon bimbit. Kita boeh bercakap dengan mereka atau menghantar pesanan ringkas. Memaklumkan apa yang kita buat dan di mana kita berada menunjukkan ikatan keluarga yang kuat di antara anak dan ibu bapa.

Kepercayaan ibu bapa sangat penting kerana mereka adalah tempat kita mendapat kasih sayang, tunjuk ajar dan bimbingan. Perkara yang paling penting ialah ibu bapa yang memberi kepercayaan ini akan terus berdoa untuk kesejahteraan hidup kita di dunia dan akhirat.

No comments:

Post a Comment