Monday, April 11, 2011

Cara kuasai kemahiran baru



Tarikan terhadap sesuatu perkara yang baru kadang kala membuatkan kita beriya-iya hendak memenuhi keinginan tersebut. Katakan tarikan tersebut ialah belajar ke peringkat lebih tinggi ataupun belajar sesuatu yang baru. Apakah kita patut berfikir panjang atau terus daftarkan diri? Sebaik-baiknya ialah tidak bertangguh-tangguh kerana hasrat tersebut belum tentu akan datang lagi.

Belajar pada usia yang semakin meningkat memang banyak cabaran. Bagaimanapun kita wajar melihat secara keseluruhan bidang ini. Dapatkan gambaran keseluruhan supaya kita benar-benar faham. Kemudian, langkah demi langkah menguasai kemahiran-kemahiran asas, seterusnya menetapkan matlamat.

Sentiasa berikhtiar membaiki diri dan strategi belajar supaya kita lebih cepat mahir. Letakkan cabaran tertentu kepada diri dan bandingkan dengan orang lain yang lebih hebat.

Inilah cara mudah untuk cepat menguasai sesuatu ilmu yang baru. Jika kita hendak menjadi seorang jurujual yang lebih baik, lihat cara kerja jurujual yang membuat jualan paling banyak, jika ingin belajar pengucapan awam, lihat dan dengar perucap yang berkesan menyampaikan ucapannya.

Jika mereka boleh buat, kita juga boleh buat seperti mereka.

No comments:

Post a Comment