Thursday, December 02, 2010

Percaya boleh berjaya

Kepercayaan mengerakkan kuasa untuk bertindak. Kepercayaan memberi tenaga optimis kepada minda dan fizikal untuk bergerak kepada matlamat dan sasaran. Kepercayaan akan mencetuskan ‘Saya boleh melakukannya’, berhadapan dengan semua cabaran untuk meraih kejayaan.

Saya mengenali seorang usahawan yang memiliki dua buah kilang besar. Bisnesnya berkaitan pembinaan, menyediakan taman permainan dan membuat gelanggang sukan seperti tenis, sepak takraw dan badminton. Semua bisnes ini dikembangkan selepas dia berkecimpung dalam bisnes pertama iaitu membaiki kebocoran kubah masjid.

Peringkat awal, dia dan seorang pekerja yang melakukan semua kerja pembaikan. Latar belakang usahawan ini bukannya dari pembinaan tetapi dalam pengurusan dan perakaunan. Bermula dari panjat bumbung hinggalah memasang plaster dan membuat kerja-kerja akhir, semuanya dibuat sendiri.

Rumah tangganya juga ada pahit dan manis kerana selepas empat tahun berkahwin, barulah mereka memiliki katil untuk tidur kerana wang daripada pendapatan bisnesnya disimpan sebagai modal untuk bisnes.

Hari ini syarikat pembinaan beliau memiliki 160 orang pekerja dan menerima tempahan dari Arab Saudi dan negara-negara Asean. Cawangan syarikat ada di semua negeri di Malaysia.

No comments:

Post a Comment