Wednesday, December 22, 2010

Nilai pelanggan

Para peniaga, usahawan, peniaga kuih dan pengusaha restoran perlukan pelanggan untuk membuat keuntungan. Tanpa pelanggan, bisnes mereka tidak dapat maju dan mungkin ditutup.

Jadi, bagaimana ahli perniagaan kita meletakkan nilai kepada pelanggan mereka? Adakah mereka sanggup bertekak semata-mata tidak mahu mengurangkan diskaun 30 sen sebungkus nasi lemak? Biasanya, selepas bertekak, pelanggan akan berlalu pergi dan jualan nasi lemak hari itu mungkin tidak berapa baik.

Cuba bayangkan jika kita dapat bertolak ansur dan memberi diskaun 30 sen, barangkali pelanggan itu akan membeli 50 bungkus nasi lemak, malah mungkin akan membuat pembelian mega jika ada majlis di rumahnya.

Meletakkan nilai yang rendah kepada pelanggan akan menyebabkan mereka lari. Sebaliknya, meletakkan nilai yang tinggi kepada setiap pelanggan akan menjadikan mereka pembeli yang setia.

No comments:

Post a Comment