Tuesday, December 21, 2010

Seorang pakar lebih baik

Bruce Lee adalah seorang pelakon kung fu yang hebat. Daam salah satu babak lakonan dari filem The Way of The Dragon, dia bersama beberapa orang pekerja restoran berhadapan dengan empat orang samseng yang berbadan besar, tinggi dan ganas. Lima orang tukang masak yag belajar kung fu akan cuba melawan empat orang samseng.

Tukang masak pertama cuba untuk bertarung dengan seorang samseng yang berbadan gempal dan berjambang. Dia pun menunjukkan bunga-bunga kung fu di hadapan semua orang: seolah-olah dia seorang sahaja yang hebat.

Samseng berbadan gempal ini hanya tersenyum dan tidak ada aksi hebat, cuma bersedia hendak bertumbuk. Sebaik sahaja satu langkah di hadapan, tukang masak pertama tadi terus kena tumbuk dan jatuh lalu pengsan.

Kawan-kawannya yang lain ingin membalas dendam tetapi dihalang oleh Bruce Lee kerana musuh di hadapan mereka bukan calang-calang orang. Kini giliran Bruce Lee berhadapan dengan empat samseng berkenaan. Melalui kepantasan berkung fu, dia berjaya menewaskan lawannya seorang demi seorang.

Pengajarannya ialah, jika kita mempunyai kepakaran, sesuatu kerja boleh dilakukan seorang diri. Penglibatan ramai orang hanya membuang masa dan tenaga di samping mengambil masa yang lebih lama untuk diselesaikan.

No comments:

Post a Comment