Monday, December 20, 2010

Saiz pemikiran penentu kejayaan

Di institusi pengajian tinggi, saban tahun pelajar akan mendaftarkan diri untuk membuat latihan industri di tempat-tempat yang sesuai dengan kursus masing-masing. Ada syarikat ini yang bertaraf global, multi nasional dan tempatan.

Biasanya latihan industri mengambil masa selama empat bulan dan selepas itu pelajar akan menyiapkan laporan masing-masing supaya dapat bergraduat. Matlamat selepas itu ialah mendapat pekerjaan yang sesuai dengan kelayakan masing-masing.

Bagi mendapatkan pekerja yang cekap, mahir dan menguntungkan syarikat, terdapat agensi yang menawarkan khidmat mencari pekerja. Agensi ini akan melawat universiti dan institusi pengajian tinggi untuk merekrut bakal-bakal graduan bagi jawatan eksekutif perintis.

Selain melihat keputusan peperiksaan, agensi ini melihat objektif peribadi pelajar iaitu motivasi peribadi pelajar. Kebanyakan agensi mengulas nada yang sama – kenapa orang muda hari ini terlalu konservatif dan berfikiran sempit terhadap masa depan?

Kejayaan bukan dikukur dari ketinggian, berat badan, segulung ijazah atau latar belakang keluarga sebaliknya berdasarkan saiz pemikiran. Saiz pemikiran akan menentukan saiz pencapaian kita pada masa depan. Justeru, ada sesetengah kejayaan dapat diraih oleh orang yang rendah dan kurus kerana saiz pemikiran mereka adalah tinggi dan besar.

No comments:

Post a Comment