Friday, December 10, 2010

Encik menang vs encik kalah

Minda kita ibarat ‘kilang pemikiran.’ Kilang minda ini sangat sibuk kerana menghasilkan beribu-ribu buah fikiran atau idea setiap hari. Pelajar dengan caranya, guru dengan caranya, pegawai bank dengan caranya dan usahawan juga dengan caranya tersendiri.

Setiap kali mengeluarkan hasil, kilang fikiran itu dikawal oleh dua ‘penyelia’ yang sangat taat dan setia dengan kerja masing-masing. Seorang bernama encik menang, seorang lagi encik kalah. Tugas encik menang ialah mengilangkan minda yang positif sahaja iaitu menghasilkan alasan-alasan kenapa boleh, kenapa layak dan kenapa hebat.

Manakala tugas encik kalah ialah bertentangan dengan encik menang. Dia menghasilkan minda yang negatif, fikiran lemah, mencipta alasan kenapa tidak boleh, memikirkan masalah dan ‘kenapa gagal.’

Cara bekerja mereka berdua amat mudah.

Kenyataan ‘hari ini yang baik, ada ong...’ adalah untuk encik menang. Lalu dia memberi alasan dan membuktikan hari ini adalah hari yang indah. Semakin banyak kita memberi ruang kepada encik menang untuk mencipta alasan ke arah hari yang baik, encik kalah tidak mampu lagi memenuhi sebahagian besar ruang minda kita.

Gunakan encik menang 100 peratus. Dia akan menunjukkan kepada kita bagaimana caranya untuk berjaya.
Post a Comment