Tuesday, December 14, 2010

Tiga cara bina keyakinan diri

Kita sering mendengar ceramah perubahan diri atau membaca buku-buku yang ditulis oleh pakar-pakar psikologi. Mereka memberitahu kita bahawa sikap berubah dengan perubahan fizikal. Contohnya, kita senyum setiap kali berjumpa rakan-rakan, Insya Allah hidup sentiasa ceria.

Bagaimana pula membina keyakinan diri? Formulanya sama. Ia bermula dengan mengubah penampilan fizikal kita.

1. Duduk di barisan hadapan

Dalam banyak majlis dan perjumpaan, orang ramai lebih selesa duduk di kerusi bahagian belakang. Dalam bilik kuliah, pelajar berebut-rebut duduk di belakang supaya ‘tidak malu’. Jika kita berusaha sedikit untuk bergerak ke hadapan, secara automatik keyakinan diri akan bertambah kerana barisan hadapan memiliki aura tersendiri untuk membuat perubahan.

2. Lihat pada mata

Keadaan ini adalah magik dalam membina hubungan dengan orang lain. Lihat pada mata bererti memberitahu orang lain bahawa kita yakin dengannya dan tidak takut untuk bersama-sama membina persahabatan.

3. Jalan lebih pantas

Berjalan perlahan dikatakan ada watak selekeh, tidak disenangi dan kerjaya yang bermasalah. Berjalan sederhana cepat memberi erti kurang rasa bangga kepada diri namun masih lagi okey. Perubahan ketara ialah berjalan pantas atau laju kerana watak begini melambangkan keyakinan diri yang tinggi dan merasakan dirinya amat penting.

No comments:

Post a Comment