Tuesday, December 21, 2010

Berfikiran besar dan bersungguh-sungguh

Semasa rakan saya mendaftarkan diri di sebuah institusi pengajian tinggi sebagai seorang pensyarah, perkara pertama yang dilakukannya ialah mencari rakan-rakan yang boleh memberi inspirasi untuk berjaya dalam akademik. Sememangnya pensyarah mesti memiliki beberapa sikap yang terpilih supaya dapat capai matlamat dan sasarannya.

Lalu dia berkenalan dengan seorang pensyarah yang telah lama menjadi ahli akademik dan sedang berusaha mendapatkan gelaran profesor.

Susah payah di universiti telah membuatkan pensyarah itu menjadi seorang pemikir yang hebat dan bersedia dengan cabaran. Semasa melengkapkan pengajian PhD, beliau sering kekurangan wang kerana urusan belajar ini menggunakan wang yang banyak lebih-lebih lagi apabila terpaksa membayar sendiri semua bentuk pendaftaran dan tutorial. Bagi menyara hidup, beliau membawa teksi dan menggunakan setiap masa terluang untuk mencari maklumat dan menganalisis data bagi melengkapkan pengajiannya.

Sikapnya terhadap ilmu menjadikan semua aktiviti hidup ke arah kejayaan akademik. Kini, cita-citanya ialah mendapat gelaran profesor sebagai simbol fikiran besar dan bersungguh-sungguh dalam merealisasikan impian.

No comments:

Post a Comment