Selepas percaya boleh melakukan, kaedah atau cara bagaimana melakukannya akan muncul selepas itu.
Ketika saya tinggal di Brunei, sepuluh tahun yang lalu, saya mengenali seorang usahawan muda yang baru berjinak-jinak dengan bisnes perkhidmatan. Namanya Shahrul, orangnya peramah dan sering senyum apabila menerangkan produk kepada bakal pembeli.
Saya fikir bisnes Shahrul dikategorikan dalam bentuk ‘apa-apa yang boleh jual, jual saja.’ Jadi, produk bisnes Shahrul boleh dikatakan ‘macam-macam ada.’ Kalau hendak buat kad bisnes, dia boleh buat. Kalau hendak minta bayarkan bil elektrik dan air, dia boleh buatkan dengan sedikit komisyen.
Masalah bisnes Shahrul ialah ‘tidak ada emas’ dalam produknya. Maksudnya ialah, Shahrul tidak memiliki perniagaan teras yang boleh menarik hati pelanggan. Walaupun dia percaya boleh menjual dan percaya boleh menjadi usahawan, kaedah dan cara untuk menggerakkan strategi menjayakan cita-citanya tidak membantunya untuk mendapatkan untung yang besar.
Dalam erti kata lain, Shahrul perlu merancang untuk memberi fokus kepada prosuk ‘emas’ nya itu.
No comments:
Post a Comment