Saturday, May 01, 2010

Elaps Coranillus

Tindakannya seperti racun ular. Simptom utama ialah semua discaj sangat hitam dan rasa sejuk di merata tempat seluruh badan.

Fikiran Tekanan; mendengar seseorang bercakap kepadanya; mahu dibiarkan keseorangan. Takut hujan.

Kepala Serangan sakit kepala, dari dahi ke belakang kepala. Pening dan rasa hendak jatuh.

Telinga Tahi telinga hitam dan keras, pendengaran agak sukar. Kurang dengar secara tiba-tiba di sebelah malam, mendengar bunyi mengaum dan pekik dalam telinga. Lelehan bernanah yang kronik. Ada bunyi ‘krek’ ketika menelan.

Hidung Hingus kronik, bau busuk dan kehijauan. Hidung busuk; discaj kuning kehijauan. Sakit dari hidung hingga ke telinga semasa menelan. Hidung tersumbat.

Pernafasan Dada rasa sejuk selepas minum. Tumpah darah dari paru-paru dan berwarna hitam seperti dakwat, berair; menyucuk-nyucuk di bahagian hujung paru-paru kanan. Pengsan jika membongkok. Sakit paru-paru semasa batuk.

Perut Tidak sesuai dengan benda-benda sejuk. Perut rasa sejuk. Mahukan mentega susu. Loya dan muntah. Sakit tiba-tiba dalam perut. Saluran makanan kekejangan, tekak sempit; makanan dan air tertahan sebelum masuk ke perut.

Seks perempuan Senggugut dengan darah berwarna hitam. Discaj darah hitam di antara masa-masa haid. Vulva dan faraj rasa gatal.

Kakitangan Kaki sejuk seperti ais. Lengan dan tangan bengkak kebiruan. Sendi-sendi lutut rasa terpelecok. Kuku menyucuk-nyucuk.

Kulit Gatal kerana jerawat. Hujung-hujung jari mengelupas.

Tidur Mimpikan orang yang telah mati.

Demam Berpeluh sejuk. Demam kepialu.Jika ulser di bahagian tisu, keluar discaj darah gelap.

Umum Cirit-birit semasa tuberkulosis paru-paru. Saluran makanan kekejangan; di kawasan tekak. Kekejangan diikuti kelemahan otot kerana penyakit pada sistem saraf.

No comments:

Post a Comment