Saturday, May 29, 2010

Opium

Penawar untuk penyakit gelisah atau keadaan emosi selepas kegelisahan. Simptom utama Opium ialah rasa tertekan pada bahagian fungsi serebral, cenderung mengantuk dan tidak sedar diri.

Fikiran: Tidak sedar diri sepenuhnya dengan pernafasan berbunyi (seperti dengkur). Meracau; mata terbuka luas; muka merah, mata bengkak; seperti takut dan tertekan. Mabuk dengan tidak sedar diri; mata terbakar, panas dan kering. Kelihatan bodoh. Dungu dan keliru. Takut mati. Risau. Imaginasi jelas. Cemas, risau dan mudah marah.

Kepala: Sangat keliru dan berat kepala, susah bercakap dan menulis. Pening kerana kesan-kesan keracunan. Kepala berdenyut-denyut. Pelipis rasa sakit. Peluh sejuk di dahi.

Mata: Anak mata membesar dan tidak bertindak balas pada cahaya. Mata berkaca, mengunjur keluar dan tidak dapat digerakkan. Mata separuh tertutup, merah, terbakar, panas dan kering. Rasa seperti ada habuk dalam mata.

Telinga: Bergema dalam telinga.

Muka: Muka sembab, merah gelap dan panas, ruam-ruam dan pucat. Bibir bawah dan rahang bawah jatuh. Sudut bibir tersentak-sentak.

Lidah: Lidah lumpuh, warna ungu, hitam atau putih. Lidah kering. Tekak rasa perit.

Kerongkong: Kering. Tidak dapat telan.

Perut: Hilang selera makan. Lapar. Tersedu, muntah hijau; berdarah; senak perut. Tekanan dalam perut dan rasa berat. Sakit semakin bertambah dengan tekanan. Sembelit.

Abdomen: Organ-organ penghadaman tidak aktif. Usus tidak aktif. Abdomen keras, tegang dan sensitif bila disentuh. Tegang dan tidak berupaya menolak kandungan bahan makanan dalam abdomen. Angin berkumpul dengan bunyi menderam-deram. Memulas-mulas dan seperti dipotong-potong dalam abdomen; sakit seperti dipotong halus-halus.

Najis: Berak di luar kawalan; selepas risau. Cirit-birit, dubur rasa terbakar. Sembelit kerana usus tidak aktif. Najis keras, hitam.

Kencing: Kencing tanpa sengaja. Mahu kencing tetapi sukar; hanya boleh kencing selepas lama meneran. Air kencing sedikit, merah, gelap atau keruh.

Organ Seks Lelaki: Keinginan seks yang tinggi diiringi zakar yang kerap tegang.

Pernafasan: Batuk yang kering dengan tekak gatal; lega selepas minum tetapi tidak dapat tidur. Tidur berdengkur, mulut terbuka. Pernafasan tidak tetap, perlahan dan mendengkur kuat. Tekak menciap-ciap. Batuk dengan kahak melekat dan berbunyi dalam dada; sesak nafas dan muka biru. Batuk dengan peluh di seluruh badan.

Jantung: Degupan penuh dan perlahan; tidak tetap dan tidak dapat didengar.

Kakitangan: Melengkung ke belakang. Selepas rasa cemas; lengan dan tangan menggigil. Rasa kebas dan bengkak dalam tangan dan di bahagian lengan.
Hujung-hujung jari kaki dan tangan rasa sejuk.

Umum: Tersentak-sentak, menggigil di kepala, lengan dan tangan; badan sejuk. Mahu tidur. Sistem saraf kurang sensitif; tidak ada reaksi. Lumpuh selepas kena angin ahmar; orang-orang tua. Tempat tidur rasa hangat.

Demam: Badan sejuk, kepala panas. Kaki dan tangan sejuk, pipi merah dan terbakar. Seluruh badan rasa panas terbakar walaupun banyak peluh; tidak mahu diselimut; merungut tempat tidur terlalu panas.
Peluh sejuk di seluruh badan terutama di kepala dan dahi.

Melarat: Kerana panas; arak; semasa berpeluh; semasa dan selepas tidur.

Lega: Daripada muntah; kopi; semua simptom kecuali menggigil tetapi akan datang kembali.

No comments:

Post a Comment