Thursday, May 06, 2010

Impian setinggi gunung

Setiap orang memiliki impian masing-masing yang ada kalanya boleh dicapai dengan mudah dan ada kalanya mustahil. Impian yang mudah ialah mendapatkan sebuah kereta Kancil terpakai. Dengan bayaran di bawah RM1000, kita sudah dapat memandu Kancil di atas jalan raya. Namun keadaannya berbeza bagi impian yang mustahil.

Contohnya, Tony Fernanderz. Beliau mempunyai impian mustahil untuk menjadikan Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur sebagai hab pengangkutan udara terbesar di Asia dengan menyaingi Singapura dan Thailand. Kali pertama saya mendengar impiannya, saya senyum dan ketawa kerana mustahil dapat bersaing dengan kedua-dua buah negara ini.

Kemudian saya cuba dapatkan maklumat gambaran tentang latar belakang dan mencari maklumat berkaitan AirAsia. Perkembangan AirAsia memang menakjubkan. Bermula dari sebuah syarikat tambang murah yang rugi, Fernanderz menukar nasib malang AirAsia kepada harapan yang gilang-gemilang. Dengan slogan ‘Now Everyone Can Fly’, Fernanderz tersenyum lebar kerana impian telah menjadi kenyataan.

Saya berasa cuak adakah Malaysia akan berjaya menjadi hab pengangkutan udara serantau utama di Asia tapi berharap Fernanderz akan melakukannya.

No comments:

Post a Comment