Tuesday, May 18, 2010

Thinking about Samsung

Penulis: Kim Yong-chul

Dalam pesawat yang dimiliki bekas pengerusi Samsung Group, Lee Kun-hee yang telah diubah suai daripada 100 penumpang kepada 16 penumpang sahaja, bekas ketua jabatan perundangan di Pejabat Penstrukturan Samsung, Kim Yong-chul duduk bersama beberapa orang pendakwa. Apabila Kim dan para pendakwaraya ini hendak melawat saudara-mara, Lee Hak-soo, timbalan pengerusi Samsung membenarkan mereka mengguna pesawat milik Lee Kun-hee. Tindakan sebegini menyerlahkan hubungan akrab di antara Samsung Group dan pihak pendakwaraya.

Peguam, Kim Yong-chul yang mendedahkan kepincangan Samsung pada Oktober 2007 termasuk salah guna dana kecemasan oleh Lee Kun-hee telah melancarkan buku ‘Thinking about Samsung’ pada 29 Januari lalu.

Dalam buku ini, beliau memberi maklumat terperinci berkenaan tindak-tanduk Samsung dan menyatakan syarikat tersebut melobi pihak berkuasa seperti pegawai-pegawai mahkamah, pendakwaraya dan pegawai perkhidmatan cukai kebangsaan serta tidak ragu-ragu untuk memutarbelitkan bukti bagi memindahkan hak pengurusan Samsung kepada anak lelaki Lee Kun-hee, Lee Jae-yong.

Pendedahan yang dibuat oleh Kim amat mengejutkan. Dalam bukunya, Kim menyenaraikan nama-nama sebenar beberapa individu yang melobi. Dalam satu contoh, Kim menulis Samsung melobi seorang hakim menggunakan timbalan presiden syarikat bersekutu Samsung yang menjadi alumni di universiti hakim berkenaan. Kim menulis, ‘Tiga indivisu termasuk hakim, timbalan presiden syarikat dan saya bermain golf bersama’. Hakim tersebut telah mempengerusikan satu kes yang bersangkut-paut dengan Samsung pada 2007.

Beliau juga menulis bahawa Samsung telah melawat rumah ketua Pejabat Pendakwaraya Seoul Tengah untuk melobi. Pada masa itu pejabat pendakwaraya menerima kritikan kerana melambatkan siasatan berkaitan jualan di bawah paras harga pasaran.

Dalam pada itu, Kim turut menulis bahawa Samsung memberi ganti rugi kepada abang ipar pegawai pendakwa kanan yang mengendalikan sisatan ke atas Samsung apabila pegawai berkenaan mengalami kerugian kerana melabur dalam sahan Samsung Security.

Kim berkata dia menulis buku berkenaan kerana ‘Kepalsuan tidak akan dapat menjadi kebenaran biarpun disahkan di mahkamah’. Dia juga bertanya, ‘Adakah bukan satu perbuatan yang keterlaluan apabila Samsung memberi layanan yang lebih baik kepada pakar yang membuat tabung kecemasan berbanding pakar yang membuat semikonduktor?’

No comments:

Post a Comment