Friday, March 27, 2009

Hentian rehat bas ekspres ke Kota Bharu

Setiap hari, pergerakan bas ekspres ke Pantai Timur Semenanjung Malaysia dianggarkan berpuluh-puluh kali perjalanan. Di Lembah Klang, terdapat tiga tempat utama yang menjadi tumpuan iaitu Hentian Putra Kuala Lumpur, Kompleks Hentian Bas Kajang dan Shah Alam. Perjalanan dari Kuala Lumpur ke Kota Bharu mengambil masa enam hingga lapan jam bergantung pada kelajuan dan jenis bas yang digunakan.

Laluan utama ialah Lebuhraya Karak, Bentong, Raub dan Gua Musang. Perjalanan penyelidik bermula pada pukul 8.30 pagi dengan menaiki bas dua tingkat Sani Ekspres. Harga tiket yang mencecah RM42.00 termasuk surcaj 30 peratus agak tinggi kerana perkhidmatan yang disediakan masih tidak banyak berubah dan lebih kurang sama dengan sebelum dikenakan surcaj.

Keadaan bas syarikat ini diakui selesa kerana tempat duduk yang lebar, ruang kaki yang luas dan boleh dilaras serta ruang letak kepala yang kemas. Bagi perjalanan jauh dan melalui selekoh yang tajam, keselesaan menjadi faktor utama untuk penyelidik memilih bas ini. Jika faktor ini diletakkan di belakang keuntungan, pasti ramai penumpang yang memilih syarikat bas ekspres lain.

Perasaan penyelidik duduk di dalam bas dua tingkat sangat berbeza dengan bas biasa. Bahagian bawah tidak banyak tempat duduk, hanya sembilan tempat. Apabila bas bergerak, terasa kita hanya beberapa inci dari permukaan jalan. Jika terlanggar lubang kecil atau batu kerikil, gegarannya amat dirasa.

Bas dua tingkat juga tidak dapat bergerak laju kerana berat dan kestabilan. Apatah lagi jalan menghala ke Kota Bharu melalui Raub, Merapoh dan Gua Musang penuh dengan selekoh dan jalan berliku-liku. Pemanduan mesti berhati-hati demi keselamatan penumpang. Jika silap mengagak, mungkin berlaku nahas.

Hentian rehat yang dipilih oleh pemandu bas ekspres ialah Sani Cafe yang terletak di Merapoh. Biasanya syarikat bas ekspres ini mempunyai tempat rehat dan rawat masing-masing. Sebagai contoh, Ekspres Mutiara memiliki hentian rehat yang lebih luas dan lengkap dengan kemudahan asas. Pilihan makanan juga lebih banyak dan tempat duduk yang selesa. Ada layar televisyen yang besar untuk tontonan penumpang yang sedang makan dan minum.Terdapat sebuah gerai runcit yang kelihatan usang, kualiti barang kurang memuaskan dan harga yang lebih tinggi daripada biasa. Ada sesetengah bungkusan barang makanan yang sudah berdebu di atas rak-rak yang bersawang. Suasana ruang gerai juga suram. Bilik air dan tandas dikenakan caj 30 sen. Syarikat bas ekspres ini menggunakan tandas cangkung yang kelihatan bersih dan selesa kerana mengikut reka bentuk mangkuk tandas yang sering kedapatan digunakan di Selatan Thailand. Mangkuk tandas juga tidak berlumut atau berbau hapak kerana kerap dibersihkan.

Syarikat-syarikat bas ekspres yang lain turut mempunyai hentian rehat dan rawat sendiri seperti Sani Ekspres ini. Sani Cafe lengkap dengan surau dan bilik air. Selain caj 30 sen, bilangan tandas yang banyak dapat mengurangkan tempoh menunggu penumpang. Bilik mandi juga disediakan. Boleh dikatakan kemudahan yang disediakan agak selesa dengan kawasan yang lapang.

Hentian rehat di Merapoh sangat jauh tertinggal berbanding di Lebuhraya Utara-Selatan. Di sini, pengurusan dilakukan sendiri dan kualitinya bergantung kepada prihatinan dan kebijaksanaan mereka. Pengguna tidak ada pilihan untuk mendapat kemudahan yang selesa khususnya bilik air dan kemudahan surau. Sebagai contoh, salah sebuah sebuah hentian yang menjadi pilihan bas ekspres Transnasional menyediakan pilihan makanan yang terhad, harga minuman yang mahal, keadaan bilik air yang daif dan berbau hapak, namun caj masih 30 sen. Surau juga disediakan dengan ala kadar. Hentian ini dinilai sebagai tidak memuaskan dan Transnasional dicadangkan mencari hentian rehat lain yang lebih selesa.

Pada pandangan penyelidik, persamaan yang wujud di setiap hentian rehat bas ekspres ke Kota Bharu ialah harga makanan yang tinggi, tidak mementingkan kebersihan premis, suasana premis yang tidak ceria, infrastruktur bilik air dan surau yang menyedihkan, tandas berbau hapak, pintu tandas tidak ada kunci dan pengusaha kantin yang tidak mesra pelanggan.

Pengusaha bas ekspres wajar mengambil langkah menyediakan hentian utama yang lebih besar dan selesa sama seperti yang terdapat di semua hentian rehat dan rawat Lebuhraya Utara-Selatan. Tidak ada gunanya jika bas dua tiga tingkat tetapi kemudahan di hentian rehat sangat kurang. Peranan kerajaan juga sangat penting untuk mengenakan tekanan kepada pengusaha kantin supaya menjaga kebersihan dan kemudahan bilik air, tandas dan surau demi keselesaan pengguna. Mentaliti penumpang bas juga patut dididik supaya menilai perkhidmatan hentian rehat ini dengan serta-merta dan memilih syarikat bas yang lebih bertanggungjawab.

2 comments:

  1. Makanan kat situ jadi mahal kerana pemandu bas yg memberhentikan bas kat kedai tu dapat makan free. Bagi pemandu yang merokok akan mendapat sekotak rokok FREE lagi. Jadi penumpang yg jadi mangsa......
    ps..kalau nk makan murah anda boleh kekedai bersebelahan dengan hentian bas tersebut@seberang jalan.Compom murah.

    ReplyDelete
  2. Makanan kat situ jadi mahal kerana pemandu bas yg memberhentikan bas kat kedai tu dapat makan free. Bagi pemandu yang merokok akan mendapat sekotak rokok FREE lagi. Jadi penumpang yg jadi mangsa......
    ps..kalau nk makan murah anda boleh kekedai bersebelahan dengan hentian bas tersebut@seberang jalan.Compom murah.

    ReplyDelete