Tuesday, February 25, 2014

Usaha atasi jenayah

 
 
 
 



Pembunuhan berlaku lagi. Kali ini melibatkan seorang bayi, kanak-kanak dan dewasa. Bayi dan kanak-kanak dibunuh manakala pembunuhnya dipercayai membunuh diri. Mangsa dan suspek kenal-mengenal keran tinggal serumah.

Kisah bunuh dan mati berlaku setiap hari dalam masyarakat kita, suatu yang jarang berlaku 20 tahun lalu. Sesiapa sahaja berpotensi dibunuh dalam pelbagai keadaan jika pembunuh ada kesempatan. Pembunuh ini boleh jadi orang asing, rakan, saudara malah adik-beradik atau anak-beranak.

Dalam kes orang asing, seorang pekerja di stesen minyak ditikam suspek. Kematiannya ditangisi. Isteri kehilangan suami, anak kehilangan bapa.

Dalam kes rakan, pernah berlaku pergaduhan dua orang rakan serumah kerana berebut tandas berakhir dengan salah seorang daripada mereka ditikam.

Dalam kes adik-beradik, pertengakaran kecil menjadi serius hingga menyebabkan kematian.

Kita perlu melihat kembali secara menyeluruh apakah yang menyebabkan pembunuhan dan kematian ini. Apakah sebenarnya yang sedang berlaku dalam masyarakat? Setiap negeri perlu menilai di mana tindakan yang boleh diambil untuk mewujudkan kesejahteraan masyarakat.

Jenayah tidak boleh dibiarkan begitu sahaja kerana bakal menjadikan masyarakat berasa tidak selamat. Jika penguatkuasaan wajar diketatkan, ia perlu dilakukan segera. Jika undang-undang sedia ada tidak menakutkan, ia perlu dipinda dan dikukuhkan.

Apa yang kita lihat ialah undang-undang tidak menakutkan dan jenayah masih berleluasa.


 

No comments:

Post a Comment