Friday, May 31, 2013

Saari wajar muhasabah diri






Akibat kalah dalam kes saman fitnah, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Hulu Klang, Saari Sungib diperintah membayar ganti rugi RM300,000 kepada Majlis Agama Islam Selangor dan Pemegang Amanah Lembaga Zakat Selangor. Jumlah ini dikira besar dan bagaimana beliau harus jelaskan dengan sempurna? 
 
Dalam mahkamah, menang dan kalah adalah lumrah namun kekalahan Saari akibat fitnah menjejaskan dirinya sebagai seorang yang kuat bekerja, tegas dan membawa imej Islamik kerana beliau pernah menjadi presiden sebuah pertubuhan bukan kerajaan yang berjuang dengan imej Islam sekitar tahun 1990-an.
 
Membuat kerja rumah atau siasatan yang terperinci amat penting apabila mengemukakan sesuatu tuduhan lebih-lebih lagi melibatkan agensi agama seperti MAIS dan LZS. Kedua-dua agensi ini tentu mempertahan diri apabila dikatakan melakukan pemindahan wang zakat yang tidak diagihkan ke satu akaun lain yang dilihat tidak telus sedangkan dalam urusan organisasi besar dan mempunyai mekanisme pengurusan yang cekap, setiap urusan yang berkaitan kewangan tentu terdapat prosedur khusus bagi mengelak penyelewengan dan keciciran.
 
Tuduhan wajar dibuat berdasarkan bukti yang lengkap dan mengelak daripada menuduh berasaskan andaian semata-mata. Bijak pandai seperti Saari wajar sekali bermuhasabah diri supaya tidak melakukan perkara yang sama pada masa depan, memperuntuk masa untuk mencari maklumat lebih lengkap dan menampilkan imej Islam sebagai seorang wakil rakyat mahupun pemimpin Islam.
 
Kejayaan MAIS dan LZS merupakan kemenangan moral kepada organisasi itu untuk mempertahankan diri daripada difitnah oleh mana-mana individu yang mempunyai niat buruk untuk menjatuhkan kredibiliti mereka.
 

No comments:

Post a Comment