Monday, June 03, 2013

Encik Nizam yang selamba






"Encin Nizam ada?" tanya saya kepada dua orang kerani di kaunter PPS.

"Nizam yang mana yek? Nizam Budin ke?" soal salah seorang kerani.

"Saya tak pasti yang mana satu Nizam, tapi yang jaga markah pelajar rasenye."

Kerani berbaju kurung biru mengalih badannya ke arah Encik Nizam lalu mengeloi.

"Nizam, ada pelajar nak jumpa." Saya senyum apabila dikatakan pelajar.

Encik Nizam datang dengan selamba dan mukanya kurang ceria. Mungkin rasa diganggu.

"Hah ada apa?" tanya Encik Nizam.

"Tak ada Encik Nizam, saya nak salinan markah rakan saya dari Indonesia, Pak Yusuf, boleh ke?"

Saya menerangkan tujuan hendak berjumpanya.

"Ni Pak Yusuf pelajar PhD tu? Dia dah nak habis dah. Buat apa you nak?"

"Hari Khamis ni saya akan ke Pekanbaru, jadi dia pesan pada saya untuk bawa slip markah sekali. Harap-harap ada le."

Kerani baju kurung biru di kaunter mencelah.

"Yusuf ni patut habis semester ni, dah lama sangat dia belajar ni.."

Saya mengangguk dan sengih sedikit lalu berkata, "Kalau nak tau apa maksud Pak Yusuf, cuba cakap dengan dia."

Saya hulurkan telefon bimbit untuk beliau bercakap dan mendapat gambaran sebenar apa yang Pak Yusuf inginkan.

Selepas bercakap, barulah Encik Nizam dan kerani tersebut bergerak mencari fail Pak Yusuf. Sambil menyelak beberapa helaian kertas, mereka hanya jumpa satu helaian yang berkaitan dengan subjek yang telah diambil Pak Yusuf untuk melengkapkan pengajiannya, itupun semester 2006/2007.

"Oh... dah lama Pak Yusuf belajar, masih belum habis lagi. Tak apa nanti saya tolong dia," detik hati saya.

Encik Nizam terpandang kad perniagaan Yusuf, membelek dan berkata, "Ini Yusuf tu?"

Saya jawab ya, "Dia timbalan rektor dan seorang peguam."

Saya lihat Encik Nizam terus diam seketika dan membawa fail untuk dibuat salinan. Hampir lima  minit menunggu barulah dia datang sendiri memberi sesalinan kertas yang diminta. Sebelum itu beliau agak meninggikan suara tetapi di hujungnya nampak ketertiban melayan tetamu.

Saya pernah nampak Encik Nizam sebelum ini tetapi jarang bertegur sapa. Selepas berurusan dengan pejabatnya tahulah saya tahu bagaimana layanan khidmat pelanggan yang diberikan.

Saya juga perasan bahagian ini tidak mahu menghubungi pelajar terus ke telefon bimbit sebaliknya memilih menggunakan emel dan surat. Bagi pelajar dewasa yang sibuk dengan kerja, kadang-kadang dua tiga hari tidak tengok kotak emel. Mereka lebih selesa jika dapat dihubungi dengan telefon bimbit untuk memaklumkan perkembangan pelajaran. Tanpa telefon, laporan kemajuan pun mereka tidak tahu tempohnya telah tamat.

Kerja Encik Nizam okey cuna dia kena tahu masa, tempat dan dengan siapa dia bercakap untuk  membahasakan diri supaya perkhidmatan yang diberikan akan memberi kepuasan kepada pelanggan.

Nampaknya Encik Nizam kena pergi kursus perkhidmatan pelanggan cemerlang suatu hari nanti.
 

No comments:

Post a Comment