Sunday, May 12, 2013

Banteras jenayah kanak-kanak





Kehidupan kanak-kanak umpama bunga yang bersinar


Kematian seorang kanak-kanak perempuan yang dirogol berulang kembali. Justeru kita bertanya bagaimanakah keadaan keselamatan masyarakat pada masa kini? Sebaik sahaja anak-anak terlepas daripada pandangan ibu bapa atau penjaga, nyawa mereka berada dalam bahaya.

Kanak-kanak yang baru membesar umpama bunga indah yang perlu diberi perhatian. Andai lalai dan leka dalam membelai ini, ia akan layu dan tidak dapat berkembang dengan cantik. Ke mana juga mereka pergi, kanak-kanak mesti diawasi supaya dapat kembali ke rumah dengan selamat. Jika tidak, menangis seharian pun tidak akan mengembalikan nyawa kanak-kanak yang menjadi mangsa.

Membanteras jenayah merupakan tugas kerajaan melalui agensi penguatkuasa yang dibentuk. Pasukan polis dan agensi-agensi lain perlu bersama-sama berganding bahu menjaga keselamatan orang awam khususnya kanak-kanak supaya kejadian yang sama tidak berulang. Kita berharap kejadian yang menimpa kanak-kanak perempuan di Johor, Dirang, tidak akan berlaku. Namun, ia masih berulang. Maknanya, aspek keselamatan kanak-kanak di negara kita masih belum baik.

Di samping polis, ibu dan bapa juga berperanan besar dalam memastikan anak-anak sentiasa berada di bawah pengawasan mereka. Jika dapat, ajar anak-anak langkah menyelamakan diri apabila berjumpa dengan orang yang tidak dikenali dan cuba melakukan kekerasan. Tidak salah untuk menyediakan anak-anak ini telefon bimbit supaya dapat mencari pertolongan ketika dalam kecemasan.

Masalah jenayah kanak-kanak adalah masalah masyarakat. Menuding jari menyalahkan satu sama lain hanya mengundang gema "bangau oh bangau" yang akhirnya tidak ada siapa yang dipersalahkan.
 

No comments:

Post a Comment