Tuesday, May 28, 2013

Barometer transformasi Indonesia






oleh Karim Raslan

Lima belas tahun tahun dahulu, agak mustahil untuk saya bayangkan apa baru saya lalui minggu lalu di Solo. Ketika itu - antara 14-15 Mei 1998 – Solo hampir terjebak dengan anasir dari Jakarta apabila kedua-duanya bergelumang dengan keganasan dan rusuhan anti-Cina.

Namun, semasa lawatan saya pada 18-19 Mei yang lalu – kira-kira 15 tahun selepas insiden rusuhan terbabit – saya dapat saksikan kota Jawa Tengah yang mundur sebelum ini telah alami sebuah transformasi.

Kota yang satu ketika dulu dipenuhi bangunan terbakar (milik etnik Cina), kini sesak dengan para pelancong yang tertarik dengan tempat-tempat bersejarah, butik batik serta makanannya yang unik seperti suwiran ayam dan nasi liwet. Malahan, boleh dikatakan Solo menjadi antara kisah contoh bagaimana Indonesia kembali bangkit ke arah lebih baik.

Saya berdiri di pesisir Jalan Slamet Riyadi berdekatan pintu masuk utama Solo Paragon, salah sebuah kompleks beli-belah terbesar dan paling baru di Solo. Orang ramai berpusu-pusu masuk.

Dengan adanya pasar raya besar Carrefour setinggi dua tingkat dan juga gedung Centro, ada saja tarikan bagi setiap pengunjung.

Di luar kompleks itu pula dilangsungkan acara promosi minyak masak Bimoli, dimeriahkan dengan persembahan penyanyi dan band muzik.

Saya tidak dapat melihat pengacara majlisnya, tetapi berdasarkan suara nyaring, saya dapat bayangkan beliau adalah seorang yang cukup bertenaga dan lantang hingga membuat kepala saya mulai rasa sakit.

Saya bersiar sekitar kompleks itu, bertemu seorang sahabat lama- Sumartono Hadinoto dan menemu ramah beliau. Beliau seorang usahawan dan aktivis sosial Indonesia dari etnik Cina. Saya kerap berjumpa dengan Pak Sumartono sejak pertama kali menemu ramah beliau pada 2009.

Kini, berusia lewat 50-an, Sumartono secara semula jadi adalah seorang yang optimis – berhati terbuka dan bersemangat.

Sumartono merupakan salah seorang mangsa rusuhan Mei 1998. Perniagaan aluminium bersaiz sederhana beliau telah dirompak dan dibakar. Beliau berjaya meloloskan diri dengan merangkak melalui lubang di dinding kedainya – lubang yang kini dikekalkan bagi mengingatkan Pak Sumartono tentang pentingnya mengimbangi tuah nasib beliau dengan kesusahan yang melanda masyarakat setempat beliau.

Saya menemu ramah beliau untuk mendalami pandangan beliau tentang pilihan raya Indonesia 2014: adakah peralihan kuasa akan membawa kepada ketidakstabilan dalam negara?

Sebelum membincangkan isu-isu ini, beliau bercerita tentang perkembangan pelbagai pertubuhan masyarakat dan kebajikan yang dikelola beliau.

Fokus utama beliau adalah dalam membangunkan ‘Red Cross’ dan Pak Sumartono dengan bangga menjelaskan bahawa cawangan ‘Red Cross’ di Solo tidak memerlukan sebarang pembiayaan kerajaan. Beliau sempat memberitahu saya: “Di Solo, kami mengumpul sendiri semua duit yang diperlukan.”

Saya kagum dengan semangat Pak Sumartono. Beliau turut berkata: “Kegembiraan itu bukan hanya tentang duit.”

Beliau merupakan seorang tokoh yang telah berjaya menemui keseimbangan antara kehendak keluarga, perniagaan dan minat peribadi. Semakin lama saya mendengar cerita beliau, semakin saya mencemburui ketenangan dalaman yang beliau miliki.

Ketika saya mengetengahkan isu kemungkinan berulangnya keganasan, Sumartono berhenti sejenak dan menjawab: “Masa telah berubah tapi yang pasti, masih ada lagi kesan daripada trauma peristiwa tersebut. Namun begitu, ramai yang tidak ambil endah. Mereka sudah tak kisah tentang politik.”

“Benar, mana-mana pihak boleh mencetuskan api keganasan seperti dulu, namun perkara kini sudah berubah dan berbeza sekali. Rata-rata rakyat semakin berpuas hati dan lebih gembira.”

15 tahun sudah berlalu, adakah Solo - satu ketika dahulu merupakan barometer perubahan sosial dan kestabilan Republik itu – sudah benar-benar stabil dan aman?

Setelah konsep kepenggunaan mula bertapak di sini, mungkinkah keinginan untuk membawa melakukan rusuhan jalanan telah hilang sekali gus?

Harapnya itulah yang berlaku dan semoga lebih banyak rakyat mempunyai semangat seperti Sumartono demi mengimbangi taraf sosial rakyat. Realitinya: Indonesia, dan juga dunia ini memerlukan orang seperti Sumartono.

Seperti diperkatakan Timbalan Gabenor Jakarta, Basuki “Ahok” Tjahaja Purnama yang berketurunan Cina, masyarakat Cina Indonesia tidak sepatutnya mengekalkan hubungan baik dengan masyarakat bukan dari etnik Cina semata-mata untuk mengelak konfrontasi. Sebaliknya, “Sebagai rakyat Indonesia, kita semua mempunyai hak yang sama rata.”

Pendekatan Sumartono walaupun perlahan, tetapi semestinya mampu merealisasikan kata-kata oleh Ahok itu. Mungkihkan percubaan Indonesia dalam mencapai ‘rekonsiliasi nasional’ akan benar-benar berjaya? Adakah ia bakal membawa semangat inklusif yang ikhlas?

Yang pasti, ini adalah usaha berterusan dan sesuatu yang sama pentingnya untuk rakyat Malaysia ketika kita mula mendalami isu-isu kritikal ini.
 

(Sinar Harian, 28 Mei 2013)


No comments:

Post a Comment