Debaran
Pilihan Raya Umum ke-13 telah berlalu. Barisan Nasional kembali berkuasa dengan
133 kerusi parlimen, DAP mendapat 38 manakala Parti Keadilan Rakyat memperoleh
30 dan Pas 21. Di peringkat Dewan Undangan Negeri, BN memperoleh 275 kerusi,
diikuti DAP 95, Pas 86 dan PKR 49.
Selangor,
Pulau Pinang dan Kelantan kekal pada pembangkang manakala Kedah dapat ditawan
BN. Penguasaan Perak menjadi hak mutlak BN selepas menang dengan majoriti
mudah.
Secara
keseluruhan, DAP paling berpuas hati apabila dapat menambah bilangan kerusi
parlimen dan DUN serta mendapat 90 peratus sokongan pengundi Cina dan
masyarakat bandar. Pas juga dapat mengekalkan Kelantan dan mengukuhkan
kedudukan di Terengganu namun kekalahan di Kedah mengundang banyak ulasan
berkaitan prestasi parti itu dalam pilihan raya kali ini.
Suruhanjaya
Pilihan Raya mengumumkan bahawa 84.84 peratus daripada 13,268,002 pengundi
telah menunaikan hak mereka bagi menentukan 222 kerusi parlimen. Di kawasan
DUN, sejumlah 85.82 peratus atau 12,885,434 orang mengundi untuk memilih 505
kerusi.
Analisis
kerusi parlimen yang dimenangi oleh BN menunjukkan lapan buah negeri telah
mencatatkan kemenangan lebih daripada 50 peratus. Senarai negeri yang
menyumbang kepada kerusi parlimen ditunjukkan dalam Jadual 1.
Jadual 1
Secara
keseluruhan, BN menang 60 peratus daripada 222 kerusi parlimen dan 40 peratus
dimenangi oleh pembangkang.
Analisis
berdasarkan parti-parti komponen dalam BN memperlihat parti di Sabah dan
Sarawak telah menyumbang kepada kemenangan BN kali ini. Senarai negeri yang
menyumbang kepada kerusi parlimen ditunjukkan dalam Jadual 2.
Jadual 2
Presiden
BN, Datuk Seri Najib Tun Razak menyifatkan PRU kali ini adalah sengit dan
menyatakan “tsunami Cina” sebagai punca BN gagal di kawasan pengundi majoriti
Cina dan campuran. Pengundi Cina menolak BN dan memberi undi kepada mana-mana
calon dari parti DAP, PKR dan Pas. Fenomena ini berlaku di seluruh negara.
Johor
adalah contoh di mana semua calon MCA yang berdepan dengan DAP tewas di semua
kerusi DUN. Di Gelang Patah, bekas Menteri Besar, Datuk Ghani Othman pula tewas
dengan majoriti lebih besar di di tangan Lim Kit Siang dari DAP. Di Selangor, saluran
pengundi Parlimen Tanjong Karang bagi kawasan majoriti etnik Cina memihak kepada
pembangkang.
Keputusan
yang lebih ketara ialah di Parlimen Bukit Katil yang ditandingi Datuk Seri Mohd
Ali Rustam, bekas Ketua Menteri Melaka. Beliau tewas dengan majoriti 5,447 undi
kepda calon PKR, Shamsul Iskandar Mohd Akin. Hanya 1.5 peratus pengundi Cina
yang memilih Mohd Ali walaupun jasa dan pengalamannya membangunkan Melaka amat
besar. Dalam kes ini, pengundi melihat kepada blok politik yang diwakili
bukannya calon.
Selain
MCA, calon dari Gerakan turut mengalami nasib yang sama apabila tewas di
beberapa kawasan khususnya di Pulau Pinang dan Selangor.
Penganalisis
politik melihat lima sebab yang menjadikan PRU kali ini menyumbang kepada “tsunami
Cina”. Pertama, etnik Cina terpengaruh dengan slogan DAP iaitu “ubah”. Slogan
ini dinyatakan dalam pelbagai bentuk seperti poster, kain rentang, disampaikan
dalam ceramah sert disebarkan melalui media sosial dan pesanan ringkas. DAP
sendiri mempunyai kumpulan penyebar slogan ini di media sosial yang dikenali
sebagai Red Bean Army yang berperanan
menyampaikan propaganda kepada etnik Cina, membuat ulasan yang ke atas laman facebook, youtube dan blog tokoh-tokoh
kepimpinan BN dan kerajaan menggunakan bahasa yang kasar dan melampau. Kumpulan
propaganda ini telah dibentuk selepas PRU-12 lalu dan beroperasi dari Pulau
Pinang dan Selangor. Pengaruh dari slogan ini juga menyebabkan etnik Cina di
luar negara berusaha untuk kembali mengundi dengan harapan dapat menumbangkan
BN.
Kedua,
sentimen perkauman melampau yang dimainkan oleh Lim Kit Siang dan Lim Guan Eng
memberi impak ke atas pemikiran etnik Cina Malaysia. Semua 38 kerusi parlimen
yang dimenangi oleh DAP adalah kawasan majoriti Cina. Sifat perkauman Lim Kit
Siang didedahkan oleh Tun Dr Mahathir dalam satu ceramah sehingga beliau
melaungkan “Lim Kit Siang adalah rasis” sebanyak tiga kali.
Ketiga, kedudukan demografi etnik Cina
di Malaysia sehingga 2010 adalah 24.6 peratus berbanding bumiputera 67.4
peratus dan India 7.3 peratus. Melayu merupakan kumpulan etnik utama
di Semenanjung Malaysia iaitu 63.1 peratus. Iban mencatatkan 30.3 peratus
daripada jumlah keseluruhan warganegara di Sarawak, manakala Kadazan/Dusun
merekodkan sebanyak 24.5 peratus di Sabah.
Jumlah
etnik ini semakin berkurangan sejak dari bancian 2000 iaitu 26.0 peratus dan
bancian 1991 ialah 28.1 peratus. Kaum bumiputera terus bertambah dari 60.6
peratus (1991) kepada 65.1 peratus (2000). Dalam tempoh sepuluh hingga tiga
puluh tahun yang akan datang, kuasa politik etnik Cina di Malaysia akan terus
lemah. Justeru, kesempatan yang ada dalam PRU-13 digunakan sepenuhnya untuk
menumbangkan BN.
Keempat,
Pas mulai mendapat tempat dalam kalangan pengundi Cina semata-mata hendak
menumbangkan BN. Kempen agresif berkaitan hudud dan negara Islam yang dilakukan
oleh MCA di akhbar Star milik parti itu gagal menghalang pengundi Cina daripada
memberi undi mereka kepada Pas dan DAP. Slogan “Pas for all” yang dibentuk selepas PRU-12 telah mengendurkan
ketakutan berkenaan lebih-lebih lagi konsep negara Islam yang dibawa oleh Pas
telah ditindihkan dengan konsep negara berkebajikan.
Ketakutan pengundi Cina terhadap Pas juga semakin terhakis apabila parti itu meletakkan dua orang calon dari kalangan Cina dan India. Tindakan ini dilihat membuktikan bahawa Pas sedia menerima bukan Islam untuk bersama-sama dengan mereka dalam usaha menumbangkan BN.
Ketakutan pengundi Cina terhadap Pas juga semakin terhakis apabila parti itu meletakkan dua orang calon dari kalangan Cina dan India. Tindakan ini dilihat membuktikan bahawa Pas sedia menerima bukan Islam untuk bersama-sama dengan mereka dalam usaha menumbangkan BN.
Kelima,
parti poitik kaum Cina, MCA dan Gerakan tidak bersungguh-sungguh melaksanakan
kempen untuk membalas serangan DAP, sebaliknya hanya mengharapkan kempen di
media cetak dan media elektronik yang dianggap tradisional dan ketinggalan
zaman. Kedua-dua parti dilihat lebih bergantung kepada kepimpinan Najib Tun
Razak yang aktif bergerak ke seluruh negara. Walaupun di Selangor terdapat bilangan
etnik Cina yang keluar beramai-ramai ke majlis makan malam anjuran BN, ia tidak
diterjemahkan dalam bentuk sokongan kepada parti itu.
Rumusan
paling mudah ialah etnik Cina tidak menerima perkhidmatan dan agenda
pembangunan yang diberikan oleh BN selama 50 tahun lalu dan mengharapkan DAP
dan pembangkang dapat membawa harapan baru untuk masyarakat itu.
Walaupun
“tsunami Cina” dikatakan sebagai punca kepada kemerosotan undi terhadap BN dan
kenaikan mendadak undi ke atas pembangkang, corak politik pengundi Cina
sentiasa berubah-ubah. Jika diambil Pulau Pinang sebagai contoh, pada 1990,
sebahagian besar pengundi Cina menolak BN menyebabkan calon-calon dari MCA
kalah. Pada 1995 dan 1999, mereka menerima kembali MCA dan Gerakan. Namun pada
2008 mereka menolak kedua-dua parti itu dan memberikan harapan kepada DAP
bersama PKR dan Pas.
Isu
peralihan undi oleh etnik Cina telah dinyatakan dalam kajian yang dijalankan
oleh Centre for Pubic Policy Studies,
ASLI. Dapatan kajian menyatakan masyarakat Cina amat prihatin dengan isu
jenayah dan rasuah, pendidikan, kenaikan kos hidup, isu keadilan dan
kesaksamaan, agama, tahap penglibatan dalam sektor awam yang rendah dan kurang
amalan meritokrasi. Walaupun sebahagian besar pengundi Cina melihat enam
perkara ini sebagai mengecewakan, masih terdapat pengundi Cina yang berumur 50
tahun ke atas dan komuniti perniagaan masih yakin dengan kepimpinan Najib yang
dilihat membawa keamanan, kestailan dan kemakmuran negara.
Selain
daripada pengundi Cina, sokongan ke atas pembangkang turut disumbangkan oleh
pengundi bandar yang terdiri daripada pelbagai kelas sosial. Mereka juga berpendapatan
tinggi dan menikmati keselesaan hidup namun terkesan dengan kos hidup yang
sangat tinggi ketika ini. Isu-isu utama
pengundi bandar ialah tidak puas hati dengan salah guna kuasa, pelanggaran hak
asasi manusia, peningkatan jenayah dan juga rasuah. Tahap kesedaran politik
yang lebih baik, interaksi yang meluas melalui media sosial dan khidmat pesanan
ringkas di samping “anti-establishment”
menyumbang kepada penolakan ke atas calon-calon BN di bandar.
PRU-13
telah melakar sejarah kepada Malaysia. Institusi kerajaan, perlembagaan dan
masyarakat masih utuh di sebalik perbezaan ideologi dan pandangan. Kedah dapat
dirampas oleh BN manakala Pas semakin mendekati untuk mentadbir Terengganu.
Keseluruhan keputusan PRU-13 ini ditunjukkan dalam Jadual 3.
Jadual 3
Selepas
mengambil kira prestasi parti-parti politik yang bertanding, pemenangnya adalah
UMNO dan DAP. Kemenangan UMNO adalah kerana dapat menambah kerusi di parlimen,
menubuhkan kerajaan yang pro-bumiputera, mendominasi kabinet 2013 dan
menyediakan agenda pembangunan kepada masyarakat Melayu, bumiputera dan memberi
asas kepada kepesatan pembangunan di Sabah dan Sarawak. Bagi DAP, ia berjaya
mengukuhkan kedudukan sebagai alternatif kepada etnik Cina.
Parti
yang benar-benar tewas ialah MCA dan Gerakan. MCA hilang banyak kerusi parlimen
dan enggan menyertai kabinet manakala Gerakan hampir pasti berkubur jika tidak
ada perancangan lengkap untuk melakukan transformasi politik dalam tempoh lima
tahun akan datang. Parti ini semakin menghampiri nasib yang sedang dialami oleh
komponen BN iaitu PPP yang ditolak di semua peringkat.
Pasca
PRU-13 mencatatkan beberapa perkembangan yang berbeza daripada sebelumnya.
Pertama, dasar-dasar kerajaan khususnya agenda pembangunan akan pro-bumiputera
dan Islam kerana bilangan kabinet didominasi oleh kelompok tersebut. Penyertaan
pemimpin Sabah dan Sarawak akan memacu pembangunan kedua-dua negeri itu bagi
mengimbangi kemajuan Semenanjung Malaysia.
Kedua,
pembangunan fizikal, intelektual dan spiritual masyarakat Melayu akan diperkasa
kerana politik “balas budi” kerajaan terhadap kaum itu yang terus menyokong BN.
Dijangkakan institusi pendidikan seperti sekolah kebangsaan, sekolah agama dan
institut kemahiran akan diberi tumpuan untuk melahirkan golongan Melayu yang
memahami agama dan cemerlang dalam pelajaran. Isu sosial yang melingkari
masyarakat Melayu akan menjadi agenda dalam meningkatkan rasa “izzah” atau
kemuliaan diri dalam masyarakat berbilang kaum di Malaysia.
Ketiga,
ekonomi negara akan terus berkembang selaras dengan iltizam kerajaan BN untuk
menjadikan Malaysia sebuah negara berpendapatan tinggi pada 2020. Dasar dan
perancangan yang dilaksanakan kelak menumpu ke arah pencapaian matlamat
tersebut. Kelompok penjawat awam akan menerima habuan terbesar melalui kenaikan
gaji dan elaun kerana mereka juga dilihat sebagai penyokong kerajaan BN.
Keempat,
kedudukan pembangkan yang kuat di parlimen memberi kebaikan kepada semua rakyat
Malaysia khususnya mengenai kualiti hidup. Kerajaan BN tentu menyedari bahawa
keadaan semakin sukar untuk mereka menekan rakyat dengan kenaikan harga barang
atau perkhidmatan. Kerajaan BN juga dijangka akan membaiki kualiti penyampaian,
perkhidmatan dan penggunaan belanjawan yang lebih berhemat. Di akhirnya,
kerajaan BN terpaksa menjadi sebuah kerajaan yang sangat prihatin dan responsif
kepada kehendak rakyat Malaysia.
Kelima,
etnik Cina akan merasai kesan sebenar di atas tindakan mereka menolak BN. Tanpa
ada wakil Cina dalam kabinet, suara kelompok etnik itu tidak lagi didengari
dengansempurna. Walaupun menteri dikatakan bertanggungjawab kepada semua orang,
konsep “yang sokong dihargai, yang menentang dibenci” mungkin menjadi ketetapan
yang tidak diperlihatkan dalam membuat dasar dan rancangan kepada negara.
Keenam,
peranan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) Islam, Melayu, Cina dan India jelas
dapat dikenal pasti kecenderungan mereka. Pertubuhan IKRAM Malaysia (IKRAM)
umpamanya menjelaskan pendirian mereka untuk menyokong pembangkan dalam PRU-13.
Kenyataan yang dikeluarkan oleh presiden pertubuhan itu, Mohd Farid Sheikh
Ahmad tentang pendirian mereka amat jelas iaitu “IKRAM merumuskan bahawa
memilih wakil dari blok Pakatan Rakyat dalam PRU-13 kali ini adalah satu
kewajaran yang lebih berasas dan menguntungkan negara dan rakyat jelata”. Manakala bagi NGO berasaskan
nasionalis dan kepentingan kaum seperti Perkasa, Dong Zong dan Hindraf
masing-masing mempunyai pendirian yang memenuhi aspirasi kaum mereka.
Perjalanan lima tahun akan datang amat
mencabar bagi kerajaan BN kerana mereka mengekalkan kuasa. Dalam pada masa yang
sama, pembangkang mula mengenengahkan pemimpin-pemimpin muda yang mempunyai
aspirasi Malaysia yang dipunyai oleh pelbagai kaum. Banyak persoalan yang boleh
diutarakan untuk kedua-dua pihak merangka strategi politik masing-masing untuk
memenangi kelompok pengundi akan datang
seperti kesepaduan rakyat Malaysia, konsep baru sistem politik dan keberkesanan
agensi pelaksana piihan raya.
No comments:
Post a Comment