Tuesday, June 12, 2012

Transformasi Yemen perlukan strategi mantap





Jemputan kerajaan Yemen kepada Tun Dr Mahathir sebagai penasihat negara itu sangat membanggakan. Keupayaan Dr Mahathir membangunkan Malaysia dari sebuah negara berorientasi  pertanian kepada negara industri telah menarik minat kerajaan Yemen untuk melakukan transformasi yang sama. Walau bagaimanapun Malaysia dan Yemen adalah dua buah negara yang mempunyai latar belakang, penduduk dan sektor ekonomi yang jauh berbeza.

Keadaan Yemen ketika ini diselubungi peperangan yang belum menunjukkan tanda-tanda akan berakhir. Pasukan pemberontak semakin kukuh kedudukan mereka dan dapat membiayai latihan dan mendapatkan senjata baru bagi menentang kerajaan sedia ada. Situasi yang wujud ketika ini tentu menjadi cabaran besar kepada Dr Mahathir untuk melakukan transformasi sebenar dan menyeluruh.

Yemen masih bergantung kepada sektor pertanian untuk membangunkan ekonomi. Sebilangan rakyatnya masih buta huruf atau mendapat pendidikan peringkat asas sahaja. Kadar penganggurann juga tinggi diakibatkan daripada kegiatan ekonomi yang tidak produktif. Tenaga kerja yang melibatkan kaum wanita jauh sangat kurang berbanding Malaysia.

Jadi, bagaimana Dr Mahathir boleh menyumbang kepada pembangunan ekonomi Yemen yang lebih baik?

Pertama, prinsip pembangunan meletakkan komuniti sebagai kumpulan sasar. Peranan ketua puak di Yemen sangat penting untuk mengajak komuniti mereka bersama-sama menyertai inisiatif pembangunan yang dikenal pasti. Bagi mengajak mereka bersama, mesti ada jaminan keselamatan yang kuat untuk komuniti mendapat faedah. Kaedah ini telah digunakan di Malaysia selepas kemerdekaan dulu untuk membentuk sebuah komuniti berasaskan kesatuan kaum. Maknanya, kekuatan politik amat diperlukan bagi mempengaruhi ketua-ketua puak untuk melihat usaha kerajaan sebagai satu manfaat untuk masa depan mereka sendiri.

Kedua, projek ekonomi rintis. Skala projek rintis ini tidak perlu besar tetapi cukup untuk membuka mata dan fikiran rakyat Yemen bahawa mereka boleh menjadi maju jika bersedia berusaha untuk mengubah keadaan negara sendiri. Salah satu projek contoh yang sangat berjaya di Malaysia ialah Felda. Dr Mahathir boleh mencadangkan kerajaan Yemen membuka penempatan baru untuk membina ekonomi negara bermula dari penglibatan kerajaan mencari kawasan, menentukan peneroka dan menguruskannya secara profesional. Aspek pengurusan juga perlu diberi latihan kerana korupsi dan kronisme sering membantutkan usaha yang dirancang.

Ketiga, memperkasa sektor pendidikan. Yemen merupakan sebauh negara yang memiliki rakyat miskin yang ramai. Pendidikan bertindak sebagai program intervensi yang sangat berkesan hntuk membantu rakyat keluar dari kitaran ganas kemiskinan. Kerajaan Yemen perlu bertegas dalam menyediakan pendidikan kepada rakyat supaya ancaman keganasan dan jenayah tidak dapat bertapak dan merebak. Prasarana pendidikan ini wajar disediakan dari sekolah rendah hingga ke institusi pengajian tinggi. Kesediaan kerajaan Yemen menghantar para pelajarnya ke universiti-universiti di Malaysia dilihat sebagai tindakan bijak untuk memperkasa pendidikan di negara itu. Halangan utama dalam membangunkan pendidikan ialah peruntukan perbelanjaan yang besar. Jadi kerajaan perlu mengurus aspek ini dengan strategi paling baik.

Keempat, merangka pelan pembangunan sosial yang komprehensif. Pembangunan ekonomi sahaja tidak dapat memberi jaminan bahawa keadaan sosial masyarakat akan baik. Justeru, kerajaan Yemen perlu merangka dasar sosial yang akan mengambil kira keadaan semua pihak yang bertelagah. Dasar sosial yang kukuh akan menarik masyarakat kepada kesedaran terhadap pembagunan komuniti dan negara secara keseluruhannya.

Kelima, negara Arab cenderung untuk menyokong Barat ketika berdepan dengan acaman Al-Qaeda. Bagaimana Dr Mahathir boleh membantu Yemen untuk keluar daripada situsi kritikal ini?

Ia bergantung kepada kebijaksaan beliau sendiri yang tentunya mempunyai formula tertentu. Namun, masyarakat Arab adalah kelompok yang sangat susah menerima pandangan melainkan mereka sudah tidak ada pilihan.

Peranan Dr Mahathir ini diharap menjadi perangsang kepada rakyat Malaysia yang lain untuk membantu memajukan negara-negara Islam di seluruh dunia.



No comments:

Post a Comment