Saturday, June 02, 2012

Jaga hati





Hati boleh menjadi secerah cahaya


Hati sangat penting dalam kehidupan kita. Hati yang dimaksudkan ialah ruh yang mempengaruhi perangai, tabiat atau akhlak, bukannya organ hati dalam sistem tubuh badan kita. Hati atau ruh inilah yang cenderung menentukan keadaan hidup kita.

Sabda Rasulullah saw yang bermaksud; Ketahuilah bahawa dalam setiap jasad itu ada seketul daging yang apabila ia baik, maka baiklah seluruh jasad dan apabila ia rosak, maka rosaklah seluruh jasad. Ketahuilah ia adalah hati.

Betapa mustahak kita memberi perhatian kepada hati ini kerana banyak punca masalah hidup berasal daripada hati. Insya Allah apabila jiwa, fikiran dan perangai kita baik, hakikatnya hati kita berada dalam keadaan baik seperti mana maksud hadis tadi.

Berusaha membaiki hati perlukan kesungguhan dan keazaman yang kuat. Ramai orang yang berjaya mengatasi sifat-sifat buruk hati mereka selepas berusaha mengenal pasti punca masalah hati dan bertindak mencari penyelesaian. Dalam zaman sekarang, semua perkara boleh berubah menjadi lebih baik dalam masa yang singkat asalkan kita mahu melakukannya.


No comments:

Post a Comment