Monday, October 04, 2010

Kekuatan jenama

Banyak syarikat global berlumba-lumba mengiklankan barangan mereka dengan matlamat pelanggan akan mengenali produk dan mula membuat pembelian. Berjuta-juta ringgit dilaburkan untuk menggerakkan kempen penjenamaan ini sehingga syarikat pengiklanan membuat untung jutaan ringgit setiap tahun. Industri pengiklanan di seluruh dunia berupaya berkembang maju kerana permintaan untuk penjenamaan ini sentiasa meningkat. Contohnya, syarikat minuman Coca-Cola, sebuah jenama yang dikenali dan dipercayai di seluruh dunia.

Inisiatif kecil yang dilakukan oleh syarikat itu pasti memberi peluang pekerjaan dan kekayaan kepada ramai orang. Katakan Coca-Cola hendak mencipta inovasi baru dalam membuka penutup botol atau tin minuman itu. Mereka mahu setiap kali pembeli menarik penutup minuman, bunyi yang menarik akan kedengaran dan bakal pembeli ingin membeli lagi Coca-Cola. Berapa banyak syarikat itu perlu membayar kepada pencipta ‘ringpull can’ ini kerana digunakan oleh syarikat minuman gergasi di seluruh dunia? Dianggarkan royaliti sahaja mencecah jutaan ringgit.

Dalam memperkenalkan jenama dan mempengaruhi persepsi orang ramai, syarikat-syarikat gergasi dunia tidak teragak-agak untuk melabur sejumlah wang bagi melariskan jualan mereka. Bagaimana pula syarikat-syarikat industri kecil dan sederhana di negara kita yang berani membuat pelaburan begitu untuk meningkatkan keyakinan dan jualan produk masing-masing? Fikir-fikirkan.

No comments:

Post a Comment