Tuesday, October 12, 2010

Pandu arah tuju pelajar

Hari ini lima kumpulan pelajar mengambil giliran membentangkan kajian masing-masing. Tajuk pembentangan ialah Sains dan teknologi dalam pengklonan, Adakah kita wajar atau tidak menggunakan ICT dalam pendidikan awal kanak-kanak? Baby hatch (manfaat dan implikasi), Teknologi nuklear dan Barangan buatan Malaysia. Semuanya menampilkan pembentangan yang menarik dan memenuhi cita rasa audiens.

Keupayaan pelajar mencari bahan sangat memberangsangkan kerana mereka sangat terdedah kepada semua punca maklumat. Kemudahan internet tanpa wayar memberi ruang kepada mereka untuk meneroka setiap pelusuk alam maya bagi mencungkil sebanyak mungkin maklumat berkaitan topik yang dipilih. Teknik pembentangan juga dipelbagai supaya pensyarah dan rakan-rakan yang lain tidak jemu.

Sejarah membuktikan golongan pelajar menjadi kelompok yang sangat dinamik dengan idea dan ciptaan baru. Mereka juga kelompok yang sangat mudah dieksploitasi untuk sebarang tujuan. Di Indonesia, gerakan pelajar mencetuskan keghairahan masyarakat untuk membina Indonesia yang bebas dari kongkongan pemerintah. Hari ini setiap hari terdapat demonstrasi di negara itu. Di Jepun, pembaharuan Meiji menggerakkan golongan muda untuk keluar mencari ilmu dan kembali ke Jepun bagi membina negara. Kini, Jepun berbangga dengan pelbagai idea dan menjadi ekonomi kedua terbesar selepas Amerika Syarikat.

Di Malaysia, golongan pelajar mesti diberi pendedahan dan bimbingan untuk meningkatkan kemahiran mereka dalam pelbagai bidang. Kerajaan mesti berfikir jauh untuk melihat generasi pelajar yang sedang menimba ilmu ini menjadi pemangkin kepada negara maju dan mampu bersaing dengan negara-negara besar yang jauh lebih berjaya. Dengan penduduk 28 juta orang dan sebahagian besarnya adalah generasi muda, tidak dapat tidak kita mesti memantau dan memandu arah tuju mereka. Kelompok yang dengki dan iri hati akan sentiasa mengintai peluang untuk merobek keghairahan generasi pelajar menimba ilmu dan membina negara.

Apa guna kita menggunakan ruang dan peluang untuk membina negara dan pada masa yang sama membiarkan pembangunan negara hancur sekelip mata? Bantu pelajar membentuk arah tuju hidup dan kembangkan sikap dan minat mereka terhadap kemajuan masa depan negara.

1 comment:

  1. Anonymous11:12 AM

    perbentangan yang pertama dan terakhir amat memberansangkan sekali..byk maklumat saya dpt..

    ReplyDelete