Thursday, October 28, 2010

Jutawan muda

Masyarakat dunia khususnya di negara-negara maju melihat pencapaian material adalah ukuran terbaik kepada kesejahteraan hidup. Jika dulu mereka berlumba-lumba mencari kekayaan dengan bekerja kuat (melalui prinsip ekonomi berteraskan modal), kini konsep bekerja telah beralih kepada maklumat dan teknologi maklumat. Masyarakat Amerika Syarikat sangat berbangga apabila mereka dapat menunjukkan kepada dunia bahawa negara itu mempunyai jumlah jutawan yang paling ramai. Syarikat-syarikat utama juga telah berada di seluruh dunia dan menjadi jenama global.

Ada nama-nama besar jutawan muda Amerika Syarikat yang muncul dalam tempoh 15 hingga 20 tahun lalu. Bilangan jutawan muda ini muncul lebih cepat apabila Internet berkembang dan menjadi sebahagian daripada hidup masyarakat.

Antara jutawan muda yang menjadi ikon mereka ialah pengasas Facebook.com iaitu Mark Zuckerberg, pemilik Dell Computers iaitu Michael Dell dan pengasas myyearbook.com, Catherine Cook. Kecuali Dell, dua orang lagi menjadi jutawan ketika belum mencecah usia 30 tahun. Sebenarnya, setiap tahun jutawan muda muncul di Amerika Syarikat malah ada dalam kalangan mereka yang masih di sekolah tinggi.

Selepas mengetahui jutawan-jutawan muda ini, mari kita lihat nasihat mereka untuk orang-orang muda hari ini.

‘Orang-orang muda adalah pintar.’ Mark Zuckerberg, Facebook.com

‘Anda perlu ada keghairahan terhadap pekerjaan yang dilakukan.’ Michael Dell, Dell Computers

'Berhenti daripada berfikir tentang sesuatu perkara, mulakan sekarang apa yang kamu fikirkan.’ Catherine Cook, myyearbook.com

‘Jika seseorang mulai ragu-ragu syarikat anda dan apa yang anda lakukan, biarkan saja.’ Juliette Brindak, MissOandFriends.com

No comments:

Post a Comment