Wednesday, October 06, 2010

Meletakkan nilai kepada pembeli

Para peniaga, penjual kuih dan restoran, pengusaha hotel dan pasar raya memerlukan pelanggan untuk membuat keuntungan. Tanpa pelanggan, bisnes tidak dapat maju dan akhirnya ditutup.

Jadi, bagaimana peniaga kita meletakkan nilai kepada pelanggan masing-masing? Adakah mereka sanggup bertekak semata-mata tidak mahu mengurangkan diskaun 30 sen untuk sebungkus nasi lemak? Biasanya, selepas bertekak, pelanggan tidak puas hati dan berlalu pergi dan peniaga tidak dapat membuat jualan pada hari itu.

Cuba bayangkan jika kita dapat bertolak ansur dan memberi diskaun 30 sen untuk sebungkus nasi lemak, barangkali pelanggan itu akan membeli 50 bungkus dan membuat pembelian mega jika ada majlis keraian di rumah, pejabat atau kawasan kejiranan.

Semasa malam hari raya yang lepas, seorang pengusaha ketupat nasi meletakkan harga 90 sen bagi sebungkus ketupat. Harga ini jauh lebih mahal daripada harga biasa iaitu 60 sen. Apa yang berlaku pada peniaga ini? Ketupat nasi tidak laku dan dia rugi selepas ditolak kos pembuatan. Pelanggannya memilih untuk mencari peniaga lain dan dia kehilangan pembeli yang berpotensi jika sanggup menurunkan sedikit harga.

Meletakkan nilai yang rendah kepada pelanggan akan menyebabkan mereka lari. Sebaliknya, meletakkan nilai yang tinggi pada setiap pelanggan akan menjadikan mereka pembeli yang setia.

No comments:

Post a Comment