Tuesday, October 26, 2010

Guna kaedah operasi semut

Dalam apa juga bisnes, kerja atau aktiviti, pelanggan atau orang ramai adalah penting. Peniaga yang hendak keuntungan besar perlu mempastikan produknya sampai ke pengetahuan pelanggan dengan segera supaya pesaing tidak sempat memasarkan produk mereka. Bagi pelajar yang sedang mentelaah buku, mereka juga hendak berjaya dalam aktiviti utama iaitu mendapat markah yang tinggi dalam peperiksaan.

Kita beri perhatian kepada peniaga. Bagaimana hendak menjual produk terus kepada pelanggan ketika persaingan semakin meningkat? Apakah masih perlu menggunakan kaedah konvensional seperti mengiklankan produk di surat khabar atau majalah? Atau adakah masih perlu menampal poster di sana sini dengan harapan pelanggan akan datang membeli?


Bagi peniaga kecil-kecilan dan industri kecil dan sederhana, dicadangkan kaedah yang digunakan oleh industri
direct selling iaitu berniaga pintu ke pintu dan operasi semut iaitu face to face.

Pintu ke pintu adalah kaedah gempur yang kerap digunakan oleh peniaga yang baru memperkenalkan produk mereka dan tidak memiliki biaya yang besar untuk mengiklankan produk. Kaedah ini perlukan tenaga dan masa yang banyak kerana semua pintu rumah adalah sasaran. Kemungkinan untuk semua pintu dibuka tidak mungkin kerana ada pelanggan yang enggan menerima penjual.


Kaedah operasi semut nampaknya lebih baik kerana sesiapa sahaja yang dijumpai adalah prospek. Mereka boleh jadi remaja, pekerja kerajaan atau pesara. Sesipa sahaja boleh dijadikan pelanggan. Kaedah ini juga perlukan masa yang banyak kerana sasaran pelanggan adalah secara rawak.


Peniaga yang berani dan memiliki daya saing yang tinggi akan menggunakan kedua-dua kaedah ini dengan harapan dapat memperkenalkan produk dan pada masa yang sama membina keyakinan pelangan untuk terus menggunakan produknya. Bukan sahaja menjual, sebaiknya mendidik pelanggan untuk menggunakan produk yang terbaik kerana pelanggan amat menghargai maklumat yang diberikan.

No comments:

Post a Comment