Monday, October 25, 2010

Kenapa awak potong dua ikan ni?

Seorang remaja perempuan memotong seekor ikan di dapur sebuah restoran. Bahagian kepala dan ekor ikan itu digoreng sekali dalam kuali. Tiba-tiba masuk seorang pengurus untuk meninjau pekerjanya. Dia bertanya, 'Kenapa awak potong ikan ini?' Remaja perempuan menjawab dengan yakin, 'Saya tengok mak saya potong, jadi saya pun potonglah, encik.'

Pengurus restoran tidak puas hati.

'Baik, cuba awak telefon ibu awak dan tanya kenapa dia potong ikan ni semasa goreng.'

Kemudiannya remaja itu mengambil telefon dan menghubungi emaknya.

'Mak, kenapa mak potong ikan semasa nak goreng dalam kuali?'

Jawab emaknya, 'Aku pun tak tau. Aku tengok nenek kau buat macam tu, aku pun ikut potong la...'

Tidak puas hati dengan jawapan ini, remaja perempuan itu menghubungi neneknya dan bertanya kenapa dipotong ikan kepada bahagian kepala dan ikan semasa goreng.

Lalu dijawab nenek, 'Oh... kau tak nampak ke, kuali ni kecil, aku kena potong dua untuk goreng ikan tu...'

Budaya meniru kadang kala kurang baik kerana kita tidak tahu apa yang baik. Oleh itu, jika melakukan sesuatu, kita perlu tahu sebab-musabab supaya tidak jadi pak turut.
Post a Comment