Thursday, September 30, 2010

Buat dengan apa yang nampak di hadapan mata

Pada tahun 1871, seorang pemuda membaca serangkai kata-kata yang berbunyi, ‘Our main business is not to see what lies dimly at a distance, but to do what lies clearly at hand’ yang boleh kita terjemahkan sebagai tindakan utama yang harus kita kerjakan bukanlah melihat apa yang tidak dapat diketahui tetapi melaksanakan apa yang kelihatan dengan jelas di hadapan mata.

Pemuda ini merupakan seorang pelajar kedoktoran di Montreal General Hospital. Beliau berasa bimbang tidak lulus dalam peperiksaan dan tidak mahu menghadapi kegagalan dalam pelajarannya.

kata-kata tadi telah membantunya menajdi seorang doktor yang terkenal dan menmguruskan sekolah kedoktoran ‘Johns Hopkins School of Medicine’. Beliau dilantik menjadi Ketua Profesor Perubatan di Oxford. Ketika meninggal dunia, penerbit perlukan dua jilid buku dengan 1466 muka surat untuk menulis riwayat hidupnya.

Nama pemuda ini ialah William Osler. Kata-kata yang dibacanya ialah daripada Thomas Carlyle dan membantu Osler membentuk kehidupan yang lebih baik dan bebas daripada kesedihan dan kebimbangan.

No comments:

Post a Comment