Monday, October 11, 2010

Cerita hari ini dalam sebulan

Seminggu dua ini banyak sekali jemputan kenduri kahwin, siang dan malam. Tak payah masak di rumah lagi. Seminggu dua ini juga saya penat berjalan sekitar Kuala Lumpur dan Selangor kerana menunaikan hajat rakan-rakan untuk hadir di rumah terbuka sempena hari raya. Begitu juga jiran-jiran sebelah rumah yang berhajat untuk saya hadir ke rumah mereka dengan harapan dapat kenal mesra dan bertukar-tukar pandangan. Rumah terbuka saya dari jam 3 hingga 6 petang berlanjutan sehingga 11 malam, ramai sungguh yang hendak datang. Laksa utara habis, yang tinggal mee rebus Johor. Rakan-rakan dari melaka hanya kirim salam. penyelia PhD ucap terima kasih kerana menjemput. Mana dia hendak datang? Prof Datuk yang sentiasa sibuk, tapi okey.

Ulang-alik Melaka dan Putrajaya selang dua hari merupakan pengalaman penting dalam kehidupan saya kerana sepanjang perjalanan di lebuh raya, macam-macam yang difikirkan. Pengalaman perjalanan mesti selesa supaya setiap idea yang muncul dapat dihayati dan dilaksana dengan segera. Mahu ataupun tidak, kereta juga mesti selesa, jimat minyak dan tidak memberi masalah. Kereta baru, semangat beru, azam baru. Insya Allah minggu cari duit lagi di Brunei.

Sepanjang ulang-alik Melaka dan Putrajaya juga saya menjadi lebih matang dalam beberapa perkara khususnya penilaian orang lain seperti pandangan rakan-rakan sekerja terhadap saya. Suatu hari seorang rakan yang sudah senior tersenyum dan berkata, 'Akak tengok Zahir tak masuk group mana-mana, buat kerja sendiri saja.'

Pengalaman kerja dan pengalaman hidup menjadikan saya lebih terbuka dalam persahabatan. Semua orang berpotensi menjadi rakan yang akrab dan setia, boleh diletakkan kepercayaan dan pandangannya boleh diberikan perhatian. Ada rakan yang hanya boleh menjadi rakan berbalas senyum dan ketawa, ada rakan yang boleh dijadikan sebagai teman untuk keluar minum pagi dan ada rakan yang boleh dilabelkan sebagai pelawak. Pendek kata, saya sendiri yang memberikan label kepada kawan-kawan selepas menilai keperibadian mereka semasa ada aktiviti sosial, kemasyarakatan dan ketika mesyuarat. Label ini boleh berubah apabila kerap bersama dalam aktiviti organisasi sama ada formal atau tidak formal.

Dalam kalangan jiran-jiran, mereka juga mempunyai hak ke atas kita. Umpamanya, jika diadakan kenduri atau rumah terbuka, keutamaan adalah di sebelah mereka kerana peranan jiran sangat ketara. Biar pun ketika ini saya belum menghadapi beberapa masalah besar yang memerlukan mereka memberi bantuan, namun sekurang-kurangnya kenal nama dan tahu di mana mereka bekerja sudah mencukupi.

Rakan sepejabat orang rumah baru sahaja berkahwin. Anak datuk. Perkara pertama terlintas di fikiran saya ialah kehidupan senang anak datuk kerana semuanya diuruskan oleh orang gaji. Malah, hendak masak pun disediakan oleh orang gaji. Sepanjang hidup anak datuk jarang buat sendiri. Saya sendiri pun dapat bayangkan bagaimana suami anak datuk ini hendak menyesuaikan diri dengan kehidupan barunya. Barangkali dia akan makan hati berulam jantung- kalau kecewa kena simpan dalam hati. Isteri anak datuk tidak tahu memasak, salahkan diri sendiri.

Komunikasi adalah elemen penting bagi seorang penyelidik, pensyarah, fasilitator, pemberi ceramah dan penulis. Broadband sudah tidak relevan di Batu Berendam, satu website mengambil masa sepuluh minit untuk diakses. Bayaran bulanannya boleh tahan dan akhirnya bertukar juga pada streamyx. Puas hati dan impaknya maksimum.

Seorang rakan di Brunei menghantar mesej untuk saya dapatkan cakera padat terapi ayat-ayat al-quran. Dia dapat serangan angin ahmar baru-baru ini dan masih dalam rawatan. Seorang rakan lagi, pemandu teksi, meninggal dunia selepas kena serangan angin ahmar kali kedua. Kali pertama kena, lumpuh separuh badan dan terpaksa menggunakan kerusi roda untuk bergerak. Azam, meninggal dunia dan dikebumikan di Johor.

Pelajar-pelajar saya, meraikan hari raya dengan meminta saya menyampaikan sumbangan mereka kepada salah seorang rakan yang kematian ibu semasa bulan ramadhan lepas. Keprihatinan rakan-rakan diucapkan dengan kata-kata ringkas, 'terima kasih.' Semoga Julia tabah dan sanggup berdikari untuk berjaya dalam hidup.

Projek terbaru untuk menulis buku. Tajuknya ringkas tapi susah untuk mencari bahan- keusahawan sosial. Dua orang rakan akan bertemu dengan responden minggu depan, Haji Rosli, seorang usahawan yang berjaya menjadi kontraktor. Belajar di UPM dalam bidang ekonomi, berkahwin dengan seorang doktor dari Kelantan dan semua anaknya dihantar belajar di Perlis. Kontraktor berkahwin dengan doktor, dua kerja berbeza umpama asam di darat ikan di laut, dalam kuali bertemu juga. Alhamdulillah kekal sehingga ke hari ini. Minggu depan kami akan mencari tips kejayaannya dalam bisnes.

Kehidupan sangat indah tetapi kematian adalah pasti. Pemergian Ustaz Dahlan Mat Zain ke rahmatullah adalah kesedihan yang dirasai. Namun, dakwah dan tarbiyah yang dicurahkan kepada saya amat memberi kesan kepada seluruh kehidupan saya, luar dan dalam. Setiap patah dan kata almarhum merupakan dakwah dan nasihah. Merasai sedikit kemanisan titisan dakwah yang diberikan umpama melekat di hati tanpa dapat dihilangkan lagi. Almarhum umpama pembawa obor yang sanggup bersusah payah mengajak hati-hati yang ikhlas untuk bersama-sama dengannya, susah dan senang. Al-fatihah untuk murabbi.

No comments:

Post a Comment