Tuesday, February 23, 2010

Menyemai impian yang membara

Apabila Arnold Schwarzenegger ditanya apakah yang menyebabkannya berjaya sebagai ahli bina badan profesional, dia menjawab sepatah perkataan: impian.

Sebahagian besar kejayaan bermula dengan idea tetapi yang menjadikannya sebuah realiti ialah impian yang ada di dalam diri. Idea hanya dapat memberi keinginan sementara tetapi membakar impian dapat melepas semua halangan.

Fikirkan sebentar matlamat yang anda telah tetapkan. Apakah anda benar-benar hendak merealisasikannya? Apabila anda memberi 100 peratus komitmen untuk mencapai cita-cita tersebut, anda sedang bergerak daripada harapan kepada realiti. Dengan pendekatan yang betul, sesiapa sahaja dapat menyuburan impian ke arah komitmen yang menyeluruh.

Jadi, bagaimana hendak menyemai impian yang membara ini? Ada enam langkah yang anda boleh lakukan.

1. Mulakan dengan niat

Jika anda benar-benar ingin menjadikan usahawan sebagai pilihan yang terbaik, anda boleh mula memberi komitmen untuk menyediakan diri dan masa sebagai usahawan.


Dalam buku The Art of War, Sun Tzu menyatakan askar-askar berperang dengan bersungguh-sungguh jika mereka menyedari berperang adalah untuk mati. Jika anda benar-benar ingin menunaikan niat, anda mesti bersedia untuk bekerja bersungguh-sungguh.

2. Penuhi fikiran anda dengan impian

Katakan anda sangat berhajat untuk memulakan bisnes mobile income melalui SMS. Dapatkan poster yang memaparkan mereka yang telah berjaya, lekatkan di tempat strategik di rumah atau pejabat anda, cari maklumat di preview atau seminar yang dianjurkan, seterusnya tumpukan usaha anda dengan berbincang tentang kejayaan bisnes tersebut dengan mereka.

3. Berkawan dengan orang yang berfikir positif

Kongsi matlamat anda dengan mereka yang akan membantu merealisasikan impian anda, bukannya meruntuhkan semangat anda. Elakkan pengkritik atau pelemah semangat kerana mereka ingin melihat anda berputus asa dan sengsara. Berkawan dengan mereka yang bersemangat, inginkan kejayaan dan kemakmuran kewangan sangat berbeza. Pengaruh mereka umpama besi berani yang akan menarik seluruh pemikiran dan tindakan anda kepada kejayaan kewangan yang sebenar.


Seterusnya mula rapatkan diri anda sebagai ahli dewan perniagaan atau kelab usahawan berjaya. Buatlah apa sahaja usaha yang dapat membantu menambah rakan-rakan dalam senarai bisnes anda. Salah satu kegagalan usahawan ialah mereka lebih banyak bercakap dengan pekerja, bukannya dengan tuan punya bisnes. Pemikiran boleh berjangkit, jadi peruntukkan masa anda dengan mereka yang mempunyai pemikiran yang berjangkit ini.

4. Isikan minda anda dengan maklumat yang bertenaga setiap hari

Buku-buku inspirasi dan motivasi serta program audio video adalah sumber terbaik untuk menyemai impian anda. Jika mahu menjadi usahawan dengan bisnes berjuta-juta, mulakan sedikit demi sedikit, tingkatkan semangat dan rangsang diri anda dengan membaca buku-buku tulisan pakar motivasi terkenal seperti Anthony Robbins, Zig Ziglar tetapi jangan lupa untuk membaca kitab suci al-quran setiap hari kerana inilah sumber tenaga motivasi utama anda.


Hadir seminar, berkongsi cerita dengan mentor anda (kalau ada) dan bergambar dengan usahawan yang memenangi anugerah di peringkat kebangsaan supaya impian anda sentiasa membara. Pastikan setiap hari anda mendengar kata-kata motivasi atau membaca buku inspirasi selama 10 hingga 15 minit tanpa terlepas.

Kalau ingin membuka bisnes kopi, dapatkan buku Pour Your Heart Into It oleh Howard Schultz, CEO Starbuck. Dia sangat berminat dengan kopi dan mahu merealisasikan impiannya.

5. Gantikan pemikiran negatif dengan positif

Pastikan maklumat yang anda proleh melalui proses membaca, dengar dan tonton televisyen serta memerhati orang lain memberi tindak balas positif kepada sikap anda. Jika anda ingin menonton televisyen, dapatkan filem yang memberi idea dan semangat, elakkan tragesi, cerita hantu atau konflik. Cari filem komedi, uruskan meja anda kerap bermain dengan kanak-kanak. Dengar muzik yang memberi kekuatan daya fikir dan merangsang impian anda.

6. Bertindak segera

Sekali anda menetapkan matlamat, bertindak serta-merta kerana matlamat cepat berubah. Bina pelan perancangan, kenal pasti halangan dan bergerak ke arah matlamat anda. Kekalkan momentum motivasi di dalam diri anda setiap hari dengan doa, ikhtiar, usaha dan tawakkal. Insya Allah, kejayaan anda di dalam bisnes akan menjadi kenyatan.


Jika anda mempunyai cukup tenaga-tenaga positif yang masuk ke dalam pemikiran, kekuatan dalaman dan luaran bersedia untuk menerobos semua halangan. Petua-petua berniaga seperti memulakan bisnes pada awal pagi, mengutamakan solat apabila masuk waktu, kerap mengerjakan solat dhuha dan banyak bersedekah dapat membantu melonjakkan rezeki anda kelak.

No comments:

Post a Comment