Tuesday, February 16, 2010

Buat wang dengan SMS

SMS atau khidmat pesanan ringkas amat berguna untuk menjana wang. Di Malaysia, terdapat 84 juta SMS yang dihantar sehari dengan purata seorang menghantar 4 SMS dan sebanyak RM33.2 bilion dibelanjakan pada tahun 2006 untuk perkhidmatan ini.

Bisnes SMS adalah perniagaan yang memaklumkan keputusan, maklumat, hiburan, peristiwa atau berita terkini. Di mana-mana sahaja hari ini khususnya di akhbar, radio atau televisyen malah Internet, iklan mengenai bisnes ini sentiasa ada.

Cabaran utama bisnes SMS ialah cara pemasaran yang cepat dan betul. Banyak aplikasi SMS yang sesuai digunakan untuk memulakan perniagaan Internet. Dengan menggunakan platform Internet, anda mampu menghantar sehingga 15,000 SMS pada satu-satu masa dengan kadar dari RM0.10 sehingga RM5.00.

Salah satu bisnes SMS yang bertahan lama ialah nada dering (ringtones). Iklan-iklan nada dering kerap muncul di televisyen dan surat khabar malah boleh dikatakan setiap hari. Untuk satu tempoh tertentu, harga yang perlu dibayar boleh mencecah beribu ringgit. Dalam erti kata lain, bisnes SMS sebenarnya memberi wang yang sangat banyak dan mudah.

Bagaimana anda boleh memulakan bisnes ini?

Langkah pertama ialah dapatkan maklumat apa yang perlu dilakukan. Maklumat sangat penting untuk anda betul-betul memahami konsep dan teori penjanaan SMS yang sebenar. Anda boleh hadir ke preview, seminar atau bertemu mereka yang telah bergelar jutawan SMS ini.

Langkah kedua ialah memilih SMS Gateway dan penyediaan bahan SMS. Di sini anda dapat memeriksa jualan dan trafik SMS, melihat laporan, memulakan kempen dan membuat konfigurasi SMS hanya dari rumah.

Dan langkah ketiga, membuat unjuran belanjawan dan jualan serta memilih cara pengiklanan yang betul.

Jadi, bagaimana wang dapat dijana setiap hari?

Setiap SMS yang diterima, anda mendapat RM0.50. Katakan anda menyediakan kuiz dan pelanggan anda menjawab. Sekiranya ada 1,000 SMS sehari, anda mendapat RM500. Pendapatan harian yang anda dapat tidak terhad malah boleh mencecah ribuan ringgit.

Selain kuiz, anda boleh sediakan khidmat waktu solat, promosi jualan, seminar, saham, ramalan cuaca, jemputan kahwin dan berita sensasi. Senarai ini akan berpanjangan setelah anda menyertai bisnes ini secara serius. Setelah setahun bekerja, anda boleh goyang kaki melihat wang masuk ke akaun bank anda.

No comments:

Post a Comment