Saturday, February 13, 2010

Cocculus

Bertindak pada saluran saraf motor sebabkan tubuh menjadi letih, pening dan keliru. Keradangan pada saraf sebabkan loya dan hampir pitam. Digunakan untuk perempuan yang mengalami morning sickness semasa hamil, kebas dan sensitif dengan bunyi. Mabuk laut atau darat kerana pergerakan kenderaan. Simptom-sipmtom melarat dengan pergerakan, bercakap, merokok atau fikirkan makanan.

Fikiran: Fikir negatif; salahkan diri sendiri. Cenderung hendak menyanyi. Lemah ingatan, kerap lupa. Bimbang kerana berfikir telah melakukan kesalahan yang besar. Perasaan sangat sensitif. Mudah terkejut.

Kepala:
Pening kerana kesan-kesan keracunan; cenderung muntah apabila bangun tidur; mesti baring. Rasa kepala kosong dan berlubang. Sakit kepala hendak muntah. Sakit kepala melarat selepas tidur, makan atau minum; bawa kenderaan; tempat terbuka; lega semasa rehat dan dalam bilik panas. Kepala bergegar kerana otot-otot leher yang lemah.

Mata: Kabur. Mata lebam, susah hendak buka mata di sebelah malam. Biarpun mata tertutup, biji mata masih bergerak-gerak.

Telinga: Bunyi seperti air mengalir, susah hendak dengar.

Muka: Panas. Pipi kemerah-merahan.

Mulut: Kalenjar submaksilari bengkak dan mengeras. Mulut kering. Lidah kering, berbalut putih-kuning tanpa rasa dahaga. Pangkal lidah rasa pahit. Rasa besi; tidak ada selera makan.

Kerongkong: Kering. Rasa tercekik, halang pernafasan dan mahu batuk.

Perut: Sangat benci makanan dan minuman terutama yang masam. Mahu minum air sejuk. Sendawa kosong; pahit; sedu, loya dan muntah. Perut kejang, mencengkam, mengecut dan rasa terkoyak. Seperti ada cacing yang bergerak-gerak dalam perut. Abdomen sangat tegang. Dalam perut menekan-nekan, sesak nafas tengah malam; angin tidak boleh keluar; melarat bila batuk. Sakit bawa ke kawasan hati.

Najis: Dubur mengecut, tidak boleh duduk. Najis lembut, nipis, putih-kuning; keras dan susah hendak keluar.

Organ Seks Perempuan: Haid terlalu awal; perut kejang, kembung dan sakit perut memulas. Dada tegang dan rasa loya. Semasa haid, pesakit amat letih dan hampir tidak boleh berdiri atau berckap.

Pernafasan: Batuk yang meletihkan kerana penyempitan dada. Sakit dada sebelah kanan.

Jantung: Berdebar-debar.

Kakitangan/Belakang: Lemah otot servik; tidak dapat menopang kepala. Tekanan di skapula dan tengkuk; sakit apabila menggerakkannya. Sendi-sendi keras. Menggeletar, teruk semasa sejuk. Tangan menggigil semasa makan; teruk apabila diangkat tinggi; kebas.

Umum: Sangat lemah, sukar berdiri tegak. Mudah terkejut dan cenderung menggeletar. Kurang rehat. Sangat sensitif di tempat terbuka sama ada sejuk atau panas. Rasa lemah untuk bercakap kuat. Sebelah kiri separuh lumpuh. Pitam; semasa bergerak, otot muka tersentak-sentak.

Tidur: Kurang tidur; kerana berjaga malam, fikir bisnes; bimbang dan tidak cukup tidur.

Demam: Panas dan sejuk silih berganti. Pipi rasa panas terbakar dan kemerah-merahan.

Melarat: Makan, minum, tidur, berbual-bual, naik kenderaan, merokok, senaman, air sejuk.

Konstitusi: Wanita dan kanak-kanak.

No comments:

Post a Comment