Wednesday, August 27, 2008

Perkhidmatan simpan kira

Jika anda seorang yang suka pada nombor dan pentingkan sesuatu yang perlukan penelitian serta mengutamakan kejujuran, bisnes simpan kira mungkin sesuai dengan anda. Dengan kos di antara RM2,000 hingga RM10,000, anda boleh memulakan bisnes ini secara separuh masa di rumah.

Simpan kira adalah prosedur mudah untuk merekodkan transaksi kewangan atau dengan istilah lain yang lebih mudah, merekodkan setiap kali berlakunya pertukaran wang di tangan. Dengan kemahiran dan pengalaman mengendalikan simpan kira, anda boleh mendapat pendapatan tambahan dengan membantu rakan-rakan anda yang menjadi usahawan. Kebanyakan mereka ini tidak ada pengalaman dan pengetahuan yang luas mengenai sistem simpan kira ini.

Anda boleh dapatkan beberapa perisian perakauan yang mudah di pasaran yang membolehkan anda memberi perkhidmatan serentak kepada beberapa orang pelanggan pada satu masa.

Bayaran yang dikenakan adalah berdasarkan bulanan kerana kedudukan kewangan ini mesti dikemas kini setiap bulan. Secara purata, bagi setiap jam, anda boleh kenakan bayaran dari RM25 hingga RM35 sejam.

Bayaran ini bergantung pada lokasi dan tahap kerja yang anda lakukan iaitu dari penyediaan rekod hinggalah kepada laporan kewangan.

Bagi mereka yang tidak gemar membuat simpan kira kerana kesuntukan masa, tidak ada pengalaman dan lebih mudah mencari orang lain melakukannya, bisnes simpan kira ini memberi pendapatan bulanan yang berterusan kepada anda.

Seseorang pernah berkata, "Ketika urusan bisnes semakin besar dan kompleks, usahawan tidak dapat mengendalikan lagi wang mereka. Jadi, setiap hari orang perlukan beberapa panduan daripada mereka yang pakar."

Khidmat simpan kira yang bebas sentiasa diperlukan ketika ekonomi kurang memberangsangkan kerana jika usahawan tidak berhati-hati dengan wang mereka, bisnes yang dibina akan runtuh dengan sekelip mata. Namun sesetengah keadaan, terdapat persaingan yang hebat di mana akauntan mungkin perlukan banyak bisnes untuk mencari wang dan menjadikan simpan kira sebagai sebahagian daripada cabang utama mereka.

Untuk berjaya sebagai penyedia khidmat simpan kira secara separuh masa, anda perlu pastikan ketepatan dan kemahiran mengguna pakai perisian simpan kira yang sedia ada. Sentiasa seronok dengan kerja-kerja yang memerlukan ketelitian, kejujuran dan integriti.

No comments:

Post a Comment