Monday, August 25, 2008

Wanita mesti angkat martabat diri

Oleh NORAINI ABD. RAZAK

Malaysia memilih hari ini - 25 Ogos sebagai tarikh penting untuk memperingati sumbangan serta jasa kaum wanita di negara ini.

Sesungguhnya peranan yang dimainkan oleh golongan hawa untuk sama-sama membangunkan negara amat jelas dan tidak boleh dinafikan oleh sesiapa pun.

Namun pengiktirafan terhadap keupayaan kaum wanita di mana-mana peringkat sekali pun masih boleh dipersoalkan.

Biar pun ada nama-nama besar seperti Tan Sri Dr. Zeti Akhtar Aziz, Tan Sri Rafidah Aziz, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil, hakikatnya jika dibilang dengan jari wanita Malaysia masih belum mendapat tempat yang memuaskan dalam setiap sektor yang diceburi.

Masih ada suara-suara yang memperkecilkan kebolehan wanita, menidakkan kemampuan mereka malah lebih menyedihkan 'kitaran semulajadi' wanita sering dipermainkan.

Hingga ke peringkat Dewan Rakyat pun kita mendengar kalangan bijak pandai di dalam dewan itu biasa mempermainkan isu-isu berkaitan wanita.

Belum lagi diambil kira diskriminasi gender yang berlaku di tempat kerja - sering sahaja wanita yang cerdik akalnya dan mampu menunaikan tanggungjawab tidak diletakkan di tempat yang sepatutnya.

Hakikatnya, wanita yang sering menjadi pekerja 'multi tasking' terabai dari sudut pembelaan berupa ganjaran gaji berpatutan sedangkan beban serta harapan yang diletakkan ke atas bahu mereka amat besar.

Belum lagi dicampur permintaan yang perlu diisi oleh kaum wanita untuk menabur kasih sayang kepada kumpulan yang menagih keperluan itu daripada mereka.

Untuk mengelak daripada mengabaikan semua pihak yang bergantung harap kepada kaum wanita, maka wanita sering mengorbankan keselesaan diri.

Malah, ramai kalangan wanita yang mengetepikan hati dan perasaan sendiri lantaran tidak mahu pihak-pihak yang terikat dengan mereka kecewa gara-gara keinginan tidak dipenuhi.

Wanita waima yang kedudukannya sebagai isteri, ibu, anak, sahabat, kekasih, pekerja mesti dihormati dan dihargai.

Tiada ruang sebenarnya untuk wanita dianak tiri jauh sekali dikasari atau diketepi semata-mata kerana ada golongan percaya bahawa wanita tidak selayaknya diangkat ke kedudukan yang lebih mulia daripada mereka.

Sebab itu semakin menjadi trend kalangan wanita memilih untuk tidak lagi dilindungi oleh kaum lelaki berasaskan keyakinan bahawa dalam banyak keadaan wanita mampu berdikari biar pun fakta itu seboleh-bolehnya dinafikan oleh kaum Adam.

Dari sudut perasaan wanita juga kini lebih berani untuk tidak mempertaruhkan hati demi seorang lelaki yang belum diketahui kesungguhannya untuk memelihara kemuliaan wanita.

Kepada semua wanita hargai maruah diri dan jangan biar diri diletak di bawah kaki lelaki.

[Utusan Online, 25/08/2008]

No comments:

Post a Comment