Friday, August 29, 2008

Suamiku seorang muslim

Kerapkali suami yang beragama Islam digambarkan sebagai pengongkong oleh media Barat.

Saya telah berkahwin selama 12 tahun dengan seorang suami yang beragama Islam dan perjalanannya sangat panjang serta mendebarkan tetapi penuh dengan kegembiraan. Semasa kami berkahwin, saya masih seorang kristian khatolik dan tidak terlintas untuk menjadi seorang muslim.

Suami saya sangat memahami dan akan bertanya sejauh mana membaca terjemahan al-quran dalam bahasa Inggeris dari semasa ke semasa. Saya akur dengan kehendaknya. Kemudian kami berpindah ke Kuwait kerana ekonomi Amerika Syarikat agak lembap dan sukar bagi kami untuk mendapat kehidupan yang lebih baik di situ.

Sebaik sahaja melangkah keluar dari kapal terbang, saya ditujah ke dalam dunia baru yang penuh dengan ciri-ciri keislaman, muslim, tradisi budaya dan cara berfikir yang baru. Saya berasa sangat gementar, hilang punca dan kata-kata. Apa yang saya mahu lakukan ialah kembali ke dalam pesawat dan beredar segera dari situ.

Sepanjang hidup yang saya lalui, suami saya sentiasa berada di sisi. Apabila saya dapati ibu mertua menyediakan masakan yang agak pedas, beliau akan mempastikan saya mendapat pilihan makanan lain termasuklah McDonald dan Pizza Hut.

Apabila merindui keluarga di A.S, beliau akan menemani saya sepanjang malam sambil memujuk dan berjanji akan membawa saya ke sana suatu hari nanti. Sepanjang detik-detik kegembiraan, setiap penderitaan yang memedihkan, saya menerima senyuman daripada suami dan dia akan memegang tangan saya.

Suami menjadi guru yang mendidik tentang Islam, puasa dan solat. Dia adalah rakan terbaik, menjadi orang kepercayaan dan ayah kepada anak-anak saya. Dia kerap berkongsi menukar lampin yang kotor, tumpahan minyak dan berhadapan dengan sikap panas baran. Tidak ada yang melecehkannya biar pun anak-anak menghenyak ke atas baju barunya atau terpaksa menyuci pinggan-mangkuk apabila saya keletihan.

Adalah malang bagi suami muslim yang seringkali mendapat reputasi buruk di media Barat. Mereka digambarkan sebagai pengawal tingkah laku yang memaksa isteri memakai "pakaian Islam."

Dalam kehidupan sebenar, kedua-dua suami dan isteri muslim lebih senang memilih untuk mengikut kod pakaian menurut Islam kerana perintah al-quran dan sunnah Rasulullah SAW. Ia bukannya sesuatu yang boleh dijadikan isu yang dipaksakan.

Firman Allah SWt dalam surah An-Nur 24:30 yang bermaksud,

"Katakanlah kepada orang laki-laki yang beriman: Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan memelihara kemaluannya; yang demikian itu adalah lebih suci bagi mereka, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang mereka perbuat."

Saya memakai t-shirt dan berseluar jeans ketika tiba di Kuwait. Saya bangga dengan pakaian pilihan saya dan tidak seorang pun yang menegur saya sama muslim atau bukan muslim.

Bagaimanapun suami saya sentiasa meminta saya untuk membaca al-quran. Suaranya yang sopan, kadangkala berleter cukup mengingatkan saya. Akhirnya saya mula membaca al-quran dan semakin dahagakan maklumat tentang Islam.

Saya mencari sehinggalah berjumpa dengan kebenaran di dalam helaian al-quran. Lalu saya membuat keputusan menjadi seorang Islam dan mula membeli pakaian yang menutup aurat.

Suami saya menjadi seorang guru yang mengajar tentang Islam, puasa dan solat. Apabila tersilap, dia tidak menjerit sebaliknya berusaha untuk memberi kefahaman kepada saya.

Kesabarannya sangat istimewa. Saya ingin mengetahui banyak perkara tentang Islam tetapi ia tidak boleh berlaku dalam sekelip mata. Namun ia benar-benar berlaku.

Islam memberi ketenangan dan suasana damai di rumah serta perkahwinan saya. Sejak menjadi muslim saya menyedari betapa kurangnya tekanan atau kebimbangan tentang masa depan.

Kini saya lebih sabar, tidak mudah gelabah dalam urusan seharian. Melalui al-quran dan sunnah Rasulullah SAW, saya belajar tentang erti kehidupan dan berusaha setiap hari dengan harapan baru masa depan.

Oleh Sumayyah Meehan
[menjadi muslim 11 tahun yang lalu, lulusan Kolej Waynesburg dalam bidang keadilan jenayah; bekerja dalam industri buku kanak-kanak Islam; kini tinggal di Kuwait bersama suami dan tiga orang anak]

No comments:

Post a Comment