Friday, August 15, 2008

Bisnes dengan WAYN

WAYN (Where Are You Now) adalah laman web jaringan sosial yang dilancarkan di London pada 2002. Ideanya ialah menghubungkan seberapa ramai pelayar Internet. Ia berkembang dari 45,000 ahli kepada 10 juta ahli pada hari ini.

Laman web ini sangat popular di kalangan remaja berusia 18 hingga 25 tahun, malah mereka yang berumur 35 hingga 45 tahun juga menunjukkan minat untuk menggunakan laman web ini sebagai jaringan sosial.

WAYN memberi peluang kepada anda yang kreatif dan berbakat untuk menjual produk istimewa. Sebaik sahaja dijemput oleh rakan anda untuk menyertai jaringan sosial ini, segala bentuk cerita, berita, gambar, pengalaman mengembara dan kisah hidup seharian boleh dikongsi. Lebih beruntung jika di antara mereka ada yang mempunyai minat yang sama dengan anda.

Dengan keahlian yang semakin meningkat, pasaran terbuka luas untuk anda memasarkan produk. Apa saja produk yang boleh dijual dan dibeli.

Contohnya saya menerima e-mail daripada salah seorang kenalan baru di WAYN. Beliau merupakan seorang daripada anggota pasukan WAYN.COM yang bertanyakan tentang produk mereka iaitu mendekorasi mesej untuk disampaikan kepada seseorang. Saya tertarik dengan tawaran itu kerana tajuknya juga menarik: Ideas for Valentines Day?

Produk yang ditawarkan ialah reka cipta belon yang mengandungi mesej istimewa kepada rakan dan kenalan. Selain belon, hiasan lain ialah kad, bunga dan gambar-gambar yang menarik. Bayarannya juga tidaklah mahal, hanya di sekitar US$1 hingga US$2.

Beginilah caranya mencari wang jika kemahiran anda dapat dimanfaatkan dengan teknologi Internet.

No comments:

Post a Comment