Friday, August 22, 2008

Kesan demonstrasi ke atas masyarakat

Demonstrasi adalah gerakan bantahan yang dilakukan oleh sekumpulan orang di khalayak. Ianya dibuat bagi menyatakan perasaan, pendapat atau meluahkan fikiran secara terbuka.

Istilah demonstrasi menjadi popular di Amerika Syarikat semasa gerakan mengembalikan hak-hak rakyat pada tahun 1950-an hingga 1970-an. Selain Mahatma Gandhi, Marthin Luther King, Jr. turut memberi inspirasi kepada beribu-ribu orang untuk meluahkan pandangan mereka melalui tindakan demonstrasi.

Selain istilah demonstrasi, masyarakat Malaysia lebih mudah memahami "tunjuk perasaan" yang membawa maksud yang sama. Aktiviti berdemonstrasi merujuk kepada sekumpulan orang yang bertemu atau bergerak secara beramai-ramai. Pada masa yang sama, tindakan menghalang sesuatu kumpulan daripada meneruskan pergerakan mereka melalui halangan blok atau kawad berduri juga dirujuk sebagai demonstrasi.

Demonstrasi boleh digunakan sebagai satu cara untuk menyatakan pandangan (positif atau negatif) berdasarkan isu-isu umum khususnya keadilan sosial dan politik. Kejayaan demonstrasi dilihat kepada jumlah bilangan peserta yang ramai.

Antara jenis demonstrasi ialah perarakan di mana sekelompok orang bergerak dari satu kawasan ke kawasan yang lain, pertemuan ramai di mana pendengar berkumpul untuk mendengar ucapan, piket di mana ramai orang berkumpul di sesuatu kawasan dan santai di mana penunjuk perasaan berkumpul di satu-satu kawasan dan menjadikannya semakin riuh dengan tuntutan mereka sehinggalah ianya dipenuhi oleh pihak berkuasa atau dipaksa bersurai oleh pasukan keselamatan.

Demonstrasi boleh berlaku secara spontan dan ada juga dieksploitasi sepenuhnya oleh organisasi tertentu bagi kegiatan subversif. Bagi demonstrasi yang terancang, penganjur akan menyediakan pentas untuk menarik bilangan pendengar yang ramai. Selain berkumpul secara fizikal, demonstrasi juga berlaku secara maya.

Biasanya tarikh-tarikh tertentu dipilih oleh pengajur untuk meraih simpati yang besar daripada orang ramai. Contohnya hari ulang tahun atau peristiwa penting sering menjadi pilihan kerana ia menjadi magnet untuk menarik simpati dan rasa ingin tahu peserta.

Lokasi juga memainkan peranan penting kerana jumlah peserta yang ramai memberi mesej bahawa perjuangan atau tuntutan penganjur adalah sangat penting. Contohnya ialah demonstrasi di hadapan kedutaan sesebuah negara menggambarkan berlakunya kekeruhan dalam hubungan dua hala atau tidak bersetuju dengan sesuatu dasar negara tersebut.

Peserta demonstrasi boleh menjadikan sesuatu perhimpunan menjadi ganas atau aman. Jika ganas, sebarang objek yang dilihat menyukarkan laluan, ianya akan dimusnahkan. Contohnya seperti kereta akan diterbalikkan, kedai perniagaan dirempuh masuk atau kemudahan awam dirosakkan.

Bagi menghalang perlakuan ganas ini, pasukan keselamatan menggunakan senjata yang kurang berbahaya seperti gas pemedih mata dan pancutan air bertekanan tinggi untuk menyuraikan kelompok tersebut.

Demonstrasi secara aman biasanya dipantau secara jauh oleh pasukan keselamatan, diberi liputan media dan biasanya berakhir dengan kegembiraan.

Amerika Syarikat sebagai negara yang menggelar dirinya jaguh demokrasi telah membenarkan demonstrasi diadakan. Ianya menggambarkan manifestasi kebebasan bercakap. Justeru bagi masyarakat negara itu, mengadakan bantahan secara demonstrasi adalah satu keperluan untuk menyatakan keperluan dan kehendak mereka.

Terdapat juga demonstrasi yang diuruskan oleh kerajaan seperti di Iran, China, Rusia, Cuba dan Venezeula. Namun kebanyakan pemerintah memberi kebenaran untuk berdemonstrasi setelah penganjur membuat permohonan rasmi kepada pihak berkuasa.

Fungsi demonstrasi

Sama ada dibuat secara aman atau ganas, demonstrasi mempunyai fungsi-fungsi tertentu. Antaranya ialah:

-serlahkan pengaruh dan kuasa
-sedarkan tentang kezaliman dan penindasan
-nyatakan pandangan secara terbuka
-perkasakan kecenderungan kelompok
-pamerkan kekuatan kelompok
-sampaikan hasrat
-pertahankan hak

Kejayaan demonstrasi bergantung sepenuhnya ke atas kekuatan para peserta dan bilangan yang mengambil bahagian. Antara siri demonstrasi yang telah berjaya meruntuhkan kerajaan yang sah ialah Revolusi Islam Iran (1979), Revolusi Rakyat di Filipina (1986), bantahan di Medan Tiananmen (1989) dan kebangkitan rakyat Romania pada 1989 untuk menjatuhkan Nicolae Ceausecu.

Revolusi lain ialah Czar Nicholas II Rusia yang tewas dalam masa satu minggu pada Februari-Mac 1917 dan regim Jeneral Hernandez Martinez di El Salvador serta Jeneral Jorge Ubico di Guatemala.

Begitu juga peranan demonstrasi yang dirancang secara besar-besaran apabila berlakunya krisis ekonomi 1998 di Indonesia. Presiden Suharto terpaksa melepaskan jawatannya kerana desakan rakyat. Di Brunei, kerajaan monarki di negara itu mengambil langkah-langkah khas bagi mempastikan rakyat negara itu tidak terikut-ikut dengan tindakan rakyat di negara-negara jiran.

Bagaimana demonstrasi dikatakan dapat meruntuhkan kerajaan yang sah?

Contoh terbaik untuk melihat kesan demonstrasi yang menggugat kerajaan ialah kebangkitan rakyat Filipina ketika Presiden Ferdinand Marcos menjadi ketua negara tersebut. Kuasa Rakyat atau People Power yang berlaku pada Februari 1989 telah mengubah senario politik di negara itu.

Bibit-bibit revolusi ini bermula apabila tekanan hidup dihadapi oleh rakyat Filipina yang miskin dan susah. Marcos ketika itu berkuasa penuh melakukan apa sahaja ke atas rakyatnya. Kemuncak kepada kekuasaan Marcos ialah pembunuhan Benigno S. Aquino, Jr. pada 21 Ogos 1983 di lapangan terbang. Kematiannya tidak dihebahkan oleh media kawalan kerajaan.

Kebangkitan rakyat untuk melakukan perubahan bermula pada 22 Februari 1986 apabila Marcos tidak mampu lagi menghalang desakan supaya berundur. Ketika itu tentera yang masih setia kepadanya sedang berhadapan dengan ribuan penunjuk perasaan.

Pada masa yang sama, pihak geraja menyeru orang ramai keluar ke jalan-jalan raya bagi menghalang kemaraan kenderaan tentera. Keretakan di dalam pasukan tentera menjadikan kuasa Marcos semakin berkurangan.

Ketua pasukan tentera yang membelot, Jeneral Ramos turut berperanan mempengaruhi rakan-rakanya yang bersimpati dengan Cory Aquino untuk melancarkan pemberontakan terhadap Marcos.

Pada 23 Februari 1986, ribuan rakyat berkumpul di jalanan dengan membawa makanan dan minuman sendiri. Ketika ini suasana perarakan sangat ceria. Terdapat sekelompok anak muda yang sedang mengalihkan batang-batang pokok yang besar untuk merintangi jalan raya. Ada yang meletakkan beg pasir dan hadangan kayu. Anggota tentera yang menyokong Marcos semakin ramai berpaling tadah.

Keesokan harinya, 24 Februari 1986, perhimpunan semakin membesar dan terdapat di merata tempat. Pihak tentera juga memerhati pergerakan peserta demonstrasi ini. Kebanyakan media kerajaan mempertahankan tindakan Marcos manakala rakyat menggunakan telefon, media asing dan radio komersil bagi menyalurkan maklumat.

Khabar angin tercetus mengenai Marcos dan keluarganya yang lari meninggalkan Istana Malacanang. Tekanan dari rakyat terus meningkat dan memaksa Kolonel Mariano Santiago menawan Channel 4, sebuah stesen televisyen.

Hari kemenangan rakyat, 25 Februari 1986, tentera yang setia kepada Marcos mengalah dan memilih untuk berdamai. Presiden Marcos bersama keluarga meninggalkan Filipina setelah Kedutaan Amerika Syarikat menguruskan penerbangan mereka. Corazon Aquino mengangkat sumpah sebagai presiden bersama iringan doa dan harapan rakyat yang bergembira.

Kuasa rakyat di Filipina berjalan serentak di seluruh negara. Penunjuk perasaan dibantu sepenuhnya oleh pertubuhan-pertubuhan agama yang membekalkan makanan dan minuman setiap hari. Penglibatan rakyat yang ramai melumpuhkan sama sekali semua aktiviti harian negara.

Pada masa yang sama, pihak tentera membuat sekatan dihulurkan air kotak, bunga dan makanan. Kaedah ini sebagai strategi untuk menghalang mereka daripada bertindak kasar ke atas orang awam dan membina hubungan yang baik di antara tentera dan peserta demonstrasi. Strategi ini berkesan kerana ribuan tentera telah berpaling tadah sebaik sahaja Jeneral Ramos menguasai pentadbiran negara.

Pemerintahan Marcos telah menjadikan Filipina sebuah negara paling miskin di Asean. Ramos menyifatkan Marcos tidak bersyukur dengan masa pemerintahan yang diberikan kepadanya. "He had already put his personal interest above the interest of the people."

Kejayaan revolusi rakyat di Filipina menjadi inspirasi beberapa buah negara lain termasuk Malaysia. Perhimpunan Bersih dan Hindraf yang berterusan hanya akan menarik simpati orang ramai untuk menyertai perjuangan mereka.

Budaya tunjuk perasaan yang ganas ini bakal mengundang kegoyahan politik yang menolak keluar pelaburan asing dari negara ini.

1 comment:

  1. Anonymous1:38 PM

    Nice blog,banyak info.Jemput ke http://www.loveteachers.blogspot.com

    ReplyDelete