Wednesday, July 02, 2008

Pusat pekerja asing




Keperluan kepada pekerja asing sangat tinggi dalam beberapa sektor pekerjaan dan permintaannya sentiasa meningkat. Contohnya pekerja ladang, sekarang kebanyakan pekerja-pekerja ladang dibawa dari Indonesia atau Bangladesh.

Kos untuk membawa seorang pekerja asing ini boleh mencecah RM5,000 mengikut bidang kerja. Jika anda seorang yang melihat bisnes ini membawa masuk pekerja asing sebagai lubuk wang, syarat pertama ialah anda berupaya untuk berunding dengan rakan bisnes di luar negara.

Sebelum membawa masuk pekerja-pekerja ini, anda perlu menggunakan modal yang agak besar untuk berulang-alik di antara Malaysia, Indonesia atau Bangladesh. Pelaburan awal ini bagi memastikan bisnes anda dapat bertahan dalam jangka masa panjang melalui jaringan bisnes.

Kejayaan anda besar jika dapat menghidu peluang sebagai agen pengambilan pekerja asing ini jika kena gayanya. Halangan utama ialah mencari rakan niaga yang serasi dan dapat memberi perkhidmatan memuaskan, jadi kemahiran berunding dan mengenal pasti syarikat luar yang benar-benar layak untuk menyediakan pekerja yang bersesuaian.

Lain-lain proses ialah urusan dengan agensi kerajaan dan memastikan pekerja asing ini mendapat pekerja yang bersesuaian.

Setelah membawa masuk pekerja asing, peluang seterusnya ialah menyediakan kelas bahasa dari sebulan hingga tiga bulan sebagai proses penyesuaian apabila bekerja kelak. Pastikan perkhidmatan anda dapat memberi kepuasan kepada semua supaya bisnes anda akan terus berpanjangan.

Persaingan bisnes ini sangat sengit. Ada usahawan yang telah menjadi kaya-raya kerana membawa masuk pekerja dari India, Bangladesh, Nepal dan Vietnam dengan jumlah yang banyak. Contohnya di restoran makan.

Kebanyakan pekerja dari India tidak tahu berbahasa Malaysia dengan baik, lalu diadakan kursus bahasa selama tiga bulan di tempat yang disediakan. Sepanjang tempoh tiga bulan ini, pekerja berkanaan belajar bahasa, kaedah mengambil pesanan dan etika berpakaian secara insentif.

Bayangkan jika anda benar-benar serius dalam bisnes ini, untuk mendapat RM30,000 sebulan adalah terlalu mudah. Lebih-lebih lagi jika anda cepat membuat jaringan niaga dan mula mengenali potensi pelanggan di sekitar anda.