Monday, July 21, 2008

Salahudin penakluk Jerusalem

Penulis: Abdul Latip Talib
Tahun: 2007
Penerbit: PTS Fortuna, Batu Caves, Selangor
Muka surat: 289

Salahudin Al-Ayubi adalan antara contoh agung bagaimana ummah mampu mengalahkan musuh yang kelihatan gagah perkasa tetapi sebenarnya kontang dan tandus jiwa mereka. Justeru buku ini yang mengisahkan perjalanan hidup seorang pejuang yang gagah berani wajar menjadi contoh teladan kepada umat Islam sepanjang zaman.

Kelahiran Salahudin adalah ketika keadaan yang sukar kerana ayahnya diusir keluar dari Tikrit (Iraq) dan hilang kekuasaan. Ayahnya menceritakan bagaimana keadaan yang susah ketika itu dengan kata-kata berikut: "Anak itu lahir dalam keadaan yang benar-benar menyedihkan. Saya benar-benar merasa sial dengan kelahirannya."

Salahudin lahir pada 543H atau 1138M di Azarbaijan. Beliau berbangsa Kurdish.

Bagaimanapun perasaan sedih dan kecewa itu tidak dikongsi bersama oleh rakan-rakannya yang lain kerana mereka berpendapat anak tersebut akan menjadi seorang raja yang agung, namanya baik dan terkenal.

Perjalanan ke puncak kekuasaan Salahudin berlaku ketika perebutan kuasa dan jawatan sebagai perdana menteri kerana ramai yang hendakkan kedudukan berkenaan.

Salahudin dilantik menjadi perdana menteri oleh Khalifah Al-'Adhid bagi menggantikan Asadudin, seorang panglima tentera yang juga bapa saudara Salahudin.

Selepas menjawat kedudukan perdana menteri, Salahudin memulakan tugas pertama dengan menyederhanakan peraturan tentang pemilikan tanah bagi mengurangkan kuasa pemilikan keluarga kerajaan Fatimiyah. Seterusnya beliau menghapus dan menghilangkan tokoh-tokoh penyamun harta negara sama ada yang terang-terangan atau bersembunyi. Operasi pembersihan ini melibatkan seluruh pegawai kerajaan supaya maruah dan martabat pentadbiran kerajaan yang baru itu menjadi mulia dan dihormati.

Pembaharuan seterusnya dilakukan dalam angkatan tentera kerajaan.

Ketegasan Salahudin dalam pentadbiran mendapat sokongan daripada rakyat Mesir yang ketika itu hidup di bawah kerakusan perompak dan penyamun harta negara. Kaedah yang diguna ialah memecat sesiapa sahaja yang menyeleweng dan menyimpang daripada undang-undang dan hukum bagi menghentikan korupsi dan kezaliman.


Peribadi Salahudin yang tegas dan beragama diulas oleh Lane-poole, seorang ahli sejarah Inggeris sebagai "Seorang yang warak dan zuhud. Berpaling daripada hidup bersenang-senang kepada hidup yang sederhana serta menjadikan dirinya sebagai teladan kepada tenteranya. Sejak itu beliau mula menumpukan segala usaha dan tenaganya kepada satu tujuan yang besar iaitu membina empayar Muslim yang cukup kuat bagi menghalau keluar kaum kristian dari Baitul Maqdis."

Usia yang muda ketika menjadi perdana menteri membuatkan pegawai kerajaan yang lebih senior berasa iri hati dan mendendami Salahudin. Bagaimanapun pengaruh beliau yang cepat merebak dan peribadi yang diterima ramai menjadikannya sentiasa diberi sokongan. Kebijaksanaan dan kepintarannya menggunakan pendekatan yang sesuai membolehkan agenda perubahan yang hendak dilaksanakan mendapat sokongan ramai. Contohnya ialah ketika beliau menukar aliran Syiah kepada Sunni di Mesir ketika itu. Cara yang digunakan ialah melalui kesedaran beragama.

Selanjutnya buku ini menceritakan secara terperinci peristiwa-peristiwa yang berlaku ke atas Salahudin dari zaman kanak-kanak hinggalah saat kematiannya. Pembaca juga dapat menilai strategi yang diguna oleh Salahudin untuk berperang dan menawan kembali Palestin daripada tentera salib. Beliau menggabungkan elemen kepimpinan, komunikasi, pengurusan organisasi dan sentiasa mempastikan hubungan dengan Allah terus menerus.

Contohnya semasa keadaan tidak menentu akibat kepungan tentera salib, Salahudin mengajak tenteranya melakukan ibadat dan berdoa. Katanya "Malam ini malam Jumaat, mari kita lakukan amal ibadat sepanjang malam dan berdoa semoga Allah memberi kemenangan kepada kita."

Selepas solat Jumaat keesokan hari, Salahudin mengajak semua umat Islam mengerjakan solat sunat hajat bagi memohon kemenangan.

Sebagai pemimpin, Salahudin juga memperlihatkan betapa pentingnya setia kawan dan sokongan daripada masyarakat Islam seluruh dunia bagi mempertahankan Palestin.

Ulasan Editor: Salahudin Al-Ayubi memerintah dari Mesir hingga ke Yaman namun dia tidak hidup mewah. Ketika meninggal dunia, dia tidak memiliki walaupun sebuah rumah dan wang simpanannya hanya empat dinar. Namun, apakah kata-kata Salahuddin ini merupakan kebenaran jika umat Islam ingin menguasai dunia?
"Sesiapa yang menguasai Palestin, dia menguasai dunia."

No comments:

Post a Comment