Thursday, July 24, 2008

Penangkapan Radovan Karadzic: derita Bosnia semakin berakhir

Berita penangkapan pemimpin perang Serb Bosnia, Radovan Karadzic pada Isnin lepas disambut gembira oleh penduduk Muslim Bosnia-Herzegovina. Bunyi hon kereta, nyanyian dan sorak-sorai di jalanan mewarnai penahanan tersebut. Anak-anak muda yang bersemangat kebangsaan tidak menghiraukan hujan yang turun dengan mengibarkan bendera negara mereka.

Sesetengah daripada mereka dilihat melutut dan bersujud sebagai tanda syukur selepas melalui detik-detik hitam Perang Bosnia 1992-1995.

Karadzic berdepan dengan 15 pertuduhan jenayah perang termasuk pembunuhan dan perlakuan di luar perikemanusiaan ke atas masyarakat Islam Bosnia dan Croat.

Lebih 100,000 orang Bosnia disahkan meninggal dunia dan beratus ribu lagi diusir keluar dari kampung halaman mereka ketika kempen pembersihan etnik digerakkan oleh Karadzic dan pemimpin Serb Bosnia yang lain.

Reaksi masyarakat antarabangsa lebih cenderung kepada mengalu-alukan penahanan tersebut. Serge Brammertz, ketua pendakwa di Tribunal Jenayah Perang Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) berkata penangkapan tersebut merupakan hari yang sangat penting bagi mangsa-mangsa perang yang telah lama menunggu keadilan lebih daripada sedekad. Beliau juga menyatakan ia merupakan hari bersejarah bagi keadilan antarabangsa kerana tidak ada sesiapa pun yang berada di atas undang-undang dan sama ada cepat atau lambat, semua penjenayah yang menyembunyikan diri akan dibawa ke muka pengadilan.

Munira Subasic, seorang ibu yang kehilangan dua anak lelaki dalam pembunuhan beramai-ramai di Srebrenica menyifakan hari itu sebagai penyelesaian paling bermakna di dalam hidupnya.

Richard Holbrooke, bekas duta Amerika Syarikat yang menjadi perunding bagi menamatkan Perang Bosnia 1992-1995 menyifatkan Karadzic seorang pemimpin berintelektual.

"Dia dapat bergerak bebas kerana tentera keselamatan Yugoslavia telah memberi perlindungan kepadanya. Tetapi hakikatnya ialah dia lebih teruk daripada Milosevic."

Rumah Putih pula menyifatkan tindakan kerajaan Serbia sebagai cemerlang dan memuji operasi bagi menahan bekas pemimpin perang Serb Bosnia itu.

Sepanjang penyembunyiannya, karadzic menggunakan nama samaran Dr Dragan David Dabic dan menjalankan perkhidmatan perubatan alternatif.

Berikut adalah tarikh-tarikh penting berkaitan Radovan Karadzic:

19 Jun 1945: Lahir di Savnik, Yugoslavia yang mana kini dikenali sebagai Republik Montenegro.

12 Julai 1990: Mengasaskan Parti Demokratik Serbia (SDP) di Bosnia-Herzegovina.

27 Mac 1992: Menjadi presiden Majlis Keselamatan Kebangsaan Serbia.

6 April 1992: Bosnia diiktiraf sebagai negara bebas oleh PBB.

12 Mei 1992: Dipilih sebagai presiden Republik Serbia di Bosnia.

17 Disember 1992 – 19 Julai 1996: Berkhidmat sebagai presiden Republik Serbia di Bosnia. Beliau juga menjadi panglima agung dalam pasukan tentera.

1 Julai 1991 – 30 November 1992: Karadzic terlibat dalam jenayah perang untuk mengawal sebahagian Bosnia dan Herzegovina dengan menggunakan taktik ganas dan usaha pembersihan etnik.

1 April 1992 – 30 November 1995: Tentera Serb Bosnia terlibat dalam pengepungan bandaraya Sarajevoa selama 44 bulan. 11 – 18 Julai 1995: Beratus ribu masyarakat Muslim Bosnia terutama lelaki dibunuh di bandaraya itu.

1996: Karadzic hilang dari pandangan umum.

2003: Kerajaan Bosnia membekukan akaun bank dan aset Karadzic termasuk aset saudara mara yang disyaki memberi bantuan kepadanya.

Julai 2005: Isteri Karadzic, Ljiljana merayu Karadzic menyerah diri.

21 Julai 2008: Karadzic ditahan oleh pasukan keselamatan Serbia.

No comments:

Post a Comment