Tuesday, July 15, 2008

Kerajaan lambang kekuatan rakyat

Oleh Sapora Sipon

Antara perbezaan rakyat negara Malaysia dengan rakyat di beberapa negara jiran ialah kebergantungan rakyat negara ini kepada pihak kerajaan dalam menjalani urusan kehidupan.

Kehidupan rakyat di beberapa negara jiran yang sudah biasa hidup tanpa bantuan kerajaan menyebabkan mereka boleh bersifat mandiri dalam menjalani kehidupan berekonomi dan pendidikan mereka.

Contohnya, bukanlah sesuatu yang asing jika rakyat di negara jiran melanjutkan pelajaran tanpa adanya pinjaman kewangan seperti Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN).

Begitu juga, bukanlah mereka dibiasakan dengan memohon pinjaman untuk menjalankan perniagaan. Pelajar-pelajar cemerlang juga sukar untuk diberikan biasiswa. Negara kita menyediakan biasiswa kepada pelajar cemerlang antara lainnya dari Jabatan Perkhidmatan Awam, Petronas dan Majlis Amanah Rakyat (Mara).

Peluang juga diberikan kepada kaum Bumiputera bergerak untuk mengejar kaum lain dalam bidang pendidikan, sosial dan ekonomi. Kesan penjajah menyebabkan kaum Bumiputera banyak ketinggalan dari pelbagai sudut kehidupan walaupun berada di tanah air sendiri.

Lantaran itu, dasar-dasar seperti Dasar Ekonomi Baru (DEB), Dasar Pembangunan Negara (DBP) dan Dasar Wawasan Negara (DWN) dilaksanakan untuk kesejahteraan rakyat negara ini. Ketiga-tiga dasar ini mencerminkan aspirasi negara yang telah digariskan dalam Wawasan 2020 yang bertujuan untuk mencapai status negara maju menjelang 2020.

Terumbang-ambing

Bayangkanlah apakah yang akan menimpa nasib rakyat terutama sekali orang Melayu jika kerajaan yang ada terumbang-ambing dari segi kekuatan politik dan ekonominya? Bolehkah rakyat yang sudah biasa diberikan banyak bantuan dapat meneruskan kehidupan mereka jika pemerintahan sangat lemah dan negara berada dalam ketidakstabilan politik?

Mentaliti menerima bantuan dan subsidi bukannya sesuatu yang baik. Ia boleh menyumbang kepada sifat kebergantungan yang tinggi rakyat kepada pihak kerajaan. Rakyat perlu dididik supaya secara beransur-ansur keluar dari kepompong mentaliti subsidi ini.

Pasca PRU-12 menyaksikan banyak ketidaktentuan politik. Ditambah pula dengan senario kenaikan harga minyak yang menyebabkan kerajaan terpaksa mengurangkan harga subsidi minyak. Harga bahan makanan turut naik. Senario politik semakin membimbangkan rakyat di mana banyaknya berlaku fitnah memfitnah dan sama menyaman di kalangan ahli politik.

Tunjuk-tunjuk perasaan juga menggusarkan rakyat dan mengakibatkan pelabur luar berfikir banyak kali sebelum datang melabur ke negara ini.

Rakyat sudah menjadi keliru akibat daripada keinginan melampau beberapa pemimpin yang begitu ghairah untuk memegang tampuk kuasa. Apakah keamanan dan kesejahteraan hidup rakyat sudah tidak ada nilainya bagi pemimpin yang begitu sibuk inginkan kuasa tetapi tidak melakukan apa-apa untuk membantu rakyat keluar dari kesengsaraan kehidupan.

Dalam sebuah negara yang mana kerajaan adalah kekuatan rakyat, penting sekali kerajaannya ialah sebuah kerajaan yang kuat. Rasanya, rakyat negara ini yang masih kuat bergantung hidup kepada kerajaan masih belum bersedia sepenuh untuk menjalankan kehidupan secara mandiri.

Mungkin, ada rakyat yang mampu berbuat demikian tetapi lebih ramai yang masih mengharapkan agar pihak kerajaan memperuntukkan subsidi dan bantuan.

[Utusan Online, 15/07/2008]

No comments:

Post a Comment