Tuesday, July 08, 2008

Liwatan vs letupan

Masyarakat Malaysia sedang diasak dengan pertempuran politik yang melibatkan dua kem iaitu Barisan Nasional dan Pakatan Rakyat mengenai masalah peribadi masing-masing. Anwar Ibrahim dikaitkan dengan kes liwat Mohd Saiful Bukhari Azlan manakala Najib Razak dikaitkan dengan pembunuhan Altantuya. Kedua-dua kes ini sangat berat kerana melibatkan kesalahan jenayah.

Surat khabar arus perdana menyiarkan kisah liwat dan akuan sumpah setiap hari sehingga masyarakat naik muak. Mereka tidak mahu lagi melihat tilam diusung ke mahkamah kerana ia sangat memalukan – memalukan pasukan polis dan pendakwa serta orang yang kena tuduh sendiri. Begitu juga dengan akuan sumpah penyiasat persendirian, P. Balasubramaniam di mana kandungannya menyentuh mengenai hubungan seksual.

Tumpuan yang melampau ke atas kedua-dua isu ini menyesakkan pemikiran orang ramai. Anwar Ibrahim dilihat tidak langsung diberi ruang oleh media kawalan kerajaan untuk menangkis serangan kali ini berbanding Najib Tun Razak. Bagaimanapun maklumat di blog dan dunia siber lebih memihak kepada Anwar kerana masyarakat tidak menaruh kepercayaan yang tinggi kepada laporan media yang dikawal oleh Barisan Nasional.

Walaupun media tersebut berusaha untuk mengukuhkan kesahihan bahawa Mohd Saiful Bukhari diliwat, kajian bebas yang dijalankan menunjukkan 60 peratus responden percaya kes berkenaan merupakan satu lagi konspirasi politik. Kekuatan ini diperteguhkan lagi oleh kesediaan Anwar Ibrahim untuk masuk semula ke mahkamah, menyaman Saiful dan mahu bersumpah di hadapan ulama yang diiktiraf dari dalam dan luar negara.

Anwar juga sudah memulakan kempen penerangan ke seluruh negara yang mana ia bukan sekadar menerangkan kes liwat tetapi juga sebagai usaha untuk mengumpul sokongan rakyat ke atas beliau.

Tindakan yang dilakukan oleh Anwar Ibrahim amat berbeza dengan isteri Najib, Rosmah Mansor. Namanya dimuatkan dalam akuan sumpah Raja Petra Kamaruddin yang mengaitkannya dengan pembunuhan Altantuya. Rosmah hanya mengambil tindakan menafikan penglibatannya dan tindakan tersebut dilihat sebagai sangat tidak mencukupi untuk membuktikan dirinya tidak terlibat. Beliau juga tidak berhasrat untuk membuat laporan polis.

Mengambil mudah kandungan akuan sumpah hanya memberi peluang kepada masyarakat Malaysia memberi pelbagai tafsiran kepada Rosmah. Mungkin ada yang percaya 100 peratus apa yang dikatakan oleh Raja Petra Kamarudin itu walaupun tidak disertakan dengan bukti-bukti yang sahih. Keadaan ini berlaku kerana Rosmah sendiri yang memberi ruang tanggapan negatif orang ramai ke atas dirinya.

Kisah perilaku buruk pemimpin memang menjadi buruan media untuk didedahkan kepada pembaca. Dalam situasi sekarang, perilaku buruk yang ditonjolkan sebagai santapan minda memperlihatkan betapa kepimpinan negara sedang dimonopoli oleh mereka yang mengesampingkan soal moral. Fitnah menjadi sebahagian daripada kehidupan pemimpin-pemimpin ini kerana pentingkan kuasa.

Dari kaca mata sebahagian rakyat, Anwar dan Najib serupa sahaja dari segi moral kerana kedua-duanya dua kali lima. Cuma mereka berbeza parti politik. Kedua-duanya juga inginkan jawatan perdana menteri kerana kuasa yang ada pada jawatan tersebut. Tetapi bebanan lebih kepada Najib kerana Rosmah dikaitkan dalam kes Altantuya.

Analisis ke atas tindakan dan ucapan kedua-dua pemimpin juga menarik untuk kita kaji. Semasa Anwar Ibrahim dikaitkan meliwat Mohd Saiful Bukhari, Najib Razak berkata perkara pokok dalam dakwaan liwat Anwar ialah sama ada kejadian itu berlaku ataupun tidak.

Sebaik sahaja P. Balasubramaniam mendedahkan akuan sumpahnya yang diedarkan kepada umum, Najib Razak mulai kelihatan resah dan terpaksa pula menafikan kandungan akuan berkenaan. Lalu kita pun bertanya: perkara pokok dalam pertuduhan tersebut ialah sama ada hubungan seksual berkenaan berlaku ataupun tidak.

Salah laku yang melibatkan kedua-duanya perlukan strategi menang-kalah kerana kes seperti ini tidak boleh dibiarkan menang-menang iaitu sama ada kedua-duanya tidak bersalah atau kedua-duanya sama-sama tidak bermoral. Ketika liwatan Anwar menjadi bahan gurauan, letupan C4 semakin menjadi bualan di mana-mana sekarang ini. Anwar Ibrahim menggunakan pengaruh dan kepintaran berpidato dengan menggerakkan jentera parti dan rangkaian Pakatan Rakyat tetapi Najib masih terkial-kial untuk menafikan penglibatannya.

Rakyat Malaysia sudah tentu mula berfikir apa yang patut mereka putuskan dalam hal kepimpinan ini. Mereka beranggapan kepimpinan negara mula goyah dan memberi kesan kepada kedudukan ekonomi negara. Apatah lagi ketika harga minyak naik, harga barang-barang juga turut naik. Ketika penyelidik singgah untuk makan tengah hari di sebuah gerai makan, penyelidik terdengar perbualan tiga orang pelanggan gerai yang berkata masa sekarang bukanlah untuk menentukan siapa yang akan menang di antara liwatan dan letupan, sebaliknya siapa yang dapat turunkan harga minyak dialah yang akan dipilih.

Perdana menteri, Abdullah Ahmad Badawi tidak boleh berdiam diri ketika emosi rakyat sedang mendidih kesan kenaikan harga minyak. Masa untuk beliau tidur sudah berlalu. Walaupun ada gurauan yang menyatakan beliau kerap dilihat ketiduran kerana hatinya senang, tetapi ketika harga barang semakin mahal dan perbelanjaan rumah semakin meningkat, sepatutnya Abdullah merasa sangat susah hati.

Kepimpinan adalah amanah. Tidak ada negara yang makmur jika pemimpinnya tidak amanah, kebas kekayaan negara atau tidak melaksanakan tanggungjawab. Pemimpin yang terbaik adalah pemimpin yang baik akhlaknya, berani dan bersedia dengan fakta dan bukti untuk menolak fitnah ke atas dirinya. Mengambil berat kebajikan rakyat menjadi keutamaan dan menjauhkan diri daripada perkara-perkara maksiat.

Melihat pendedahan salah laku Anwar Ibrahim dan Najib Razak di media, apakah kesimpulan yang dapat kita lakukan sekarang? Ataupun adakah kita berfikir bahawa ada seseorang yang baru muncul sedang mengkucar-kacirkan kepimpinan politik negara?

No comments:

Post a Comment