Wednesday, July 23, 2008

Perkhidmatan video/foto editing

Dari hobi dan separuh masa, bisnes ini berkembang menjadi bisnes yang profesional dan berjaya.

Jika anda melayari laman web berkaitan dengan perkhidmatan mengedit video, foto dan sebagainya, anda akan jumpa beberapa ayat yang menarik seperti "Rakamkan saat-saat manis anda untuk kenangan abadi," dan "Capturing the special moments of your life" yang menarik perhatian anda untuk mendapatkan khidmat ini.

Kekuatan utama bisnes ini ialah kemahiran, kreativiti dan kualiti. Apabila ramai yang bersaing, pelanggan akan membandingkan pula harga yang ditawarkan. Jika berbaloi dengan wang mereka, yang terbaiklah akan dipilih.

Bermacam-macam cara mereka yang mencari wang dengan bisnes ini lakukan untuk mencari pelanggan. Ada yang menggunakan YouTube.com untuk mengiklan khidmat mereka, ada pula yang menyediakan laman web sendiri dengan pakej menarik seperti pakej ekonomi yang merangkumi edit asas selama 30 minit dan dua keping CD, pakej semasa yang merangkumi edit separuh selama 45 minit dengan 1 klip video dan dua keping CD, pakej selesa iaitu edit penuh dengan dua clip video, dua keping CD dan temuramah. Bagi pakej mewah pula, biasanya perkhidmatan dan harga tertakluk kepada keperluan tambahan seperti kamera tambahan, hendakkan segera dan lebih berkualiti.

Bagi yang menggunakan YouTube.com untuk mencari pelanggan, hasil kerja mereka dapat dilihat secara langsung menggunakan video editor. Biasanya mereka ini baru berjinak-jinak dengan bisnes dan ingin memberi perkhidmatan yang terbaik.

Selain mengedit video dan foto, bisnes anda boleh dikembangkan kepada majlis rasmi, majlis konvensyen, majlis hari jadi dan ulang tahun sambutan jabatan. Bayarannya boleh mencecah RM800 hingga RM1500. Jika pelanggan anda berpuas hati, esok atau lusa dia akan memperkenalkan anda kepada rakan-rakannya yang lain. Di sinilah pentingnya kemahiran, kreativiti dan kualiti kerja yang dihasilkan.

No comments:

Post a Comment