Thursday, July 31, 2008

Bisnes ikan air tawar

Falsafahnya dalam bisnes sangat hebat: kelulusan tinggi bukan penentu masa depan seseorang sebaliknya iltizam dan kecekalan diri adalah faktor dalam kejayaan.

Razidi, 33 tahun hanya lulusan Sijil pelajaran Malaysia (SPM), pernah menjadi buruh di Singapura dan berniaga kecil-kecilan. Namun impiannya sangat besar.

Bermula dengan modal RM500, dia membeli benih anak ikan dan membela ikan dalam lima sangkar ikan di dalam sungai belakang rumahnya. Ikan-ikan yang diternak ialah talapia, patin, keli, baung, haruan dan belut yang dijual di antara RM7 hingga RM14 kilogram.

Peringkat awal bisnes Razidi, beliau hampir berputus asa dan tidak mahu meneruskan bisnes ternakan ikan kerana tidak banyak wang untuk membeli keperluan ikan seperti makanan, kos untuk bersihkan sangkar dan merawat ikan-ikan yang sakit. Tambahan pula dia amat lemah dalam selok-belok pengurusan kewangan.

Disebabkan tidak mahu mengalah kepada cabaran ini, dia mengambil kursus pengurusan kewangan dari semasa ke semasa supaya aliran kewangan syarikatnya lebih terurus. Lebih-lebih lagi bilangan sangkar ikannya semakin bertambah kepada 20 buah.

Menjual ikan air tawar di Pasar Tani agak terhad kerana masa jualannya agak singkat. Lalu beliau menyewa kedai dan selesailah masalah pelanggan yang sukar mendapatkan bekalan ikan ini.

Bagaimana Razidi yang hanya lulus SPM mampu bertapak sedikit demi sedikit untuk meraih kejayaan?

Pertama, minat dan azam untuk berjaya menjadi resepi penting untuk beliau bekerja lebih kuat. Setiap cabaran dan susah-payah diatasi dengan pelbagai cara.

Kedua, mendapatkan nasihat daripada Jabatan Perikanan Negeri, Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (Fama) dan kerajaan negeri Terengganu yang membantu membuat promosi dan pemasaran bisnes ikan tawarnya.

Oh ya! Razidi adalah pengedar utama ikan air tawar di Bandar Raya Kuala Terengganu.

No comments:

Post a Comment