Wednesday, July 09, 2008

Jual bahan bacaan dan CD di tempat seminar

Seminar, konferens, konvensyen, kolokium dan nadwah adalah tempat berkumpulnya ahli akademik, pembuat dasar dan golongan profesional. Kehadiran peserta untuk satu-satu masa biasanya ramai. Bilangannya dari 50 orang hinggalah 1,000 orang mengikut jenis program.

Jika ahli panel yang dijemput adalah orang terkenal, peserta tidak akan melepaskan peluang untuk datang mendengar ucapannya. Sebagai contoh, Anthony Robbins adalah seorang pakar motivasi yang dikenali ramai di Amerika Syarikat. Kadangkala bilangan peserta untuk program beliau adalah seramai satu stadium!

Di Malaysia, bilangan peserta yang begini ramai untuk seminar motivasi tidaklah sebanyak ini. Namun kekerapan program motivasi, pembangunan diri, pelajar atau konvensyen keluarga sentiasa tinggi. Dengan falsafah "di mana ada orang di situ ada bisnes," anda boleh menghidu peluang untuk menjual bahan bacaan seperti buku, poster, penanda buku yang kreatif, CD atau gambar-gambar yang merangsang minda kepada peserta seminar.

Tempat untuk seminar dibuat di merata tempat mengikut prestij dan tema. Katakan ia diadakan di hotel, peserta yang datang tentulah yang berkemampuan untuk membeli barangan jualan anda. Setakat RM20 hingga RM100 untuk beberapa buah buku, ia tidak menjadi masalah.

Buku-buku ini anda boleh dapatkan daripada pengedar setelah membuat perundingan harga dan komisen. Sukar bagi anda untuk menjadikan bisnes seperti untuk menjana pendapatan tetap dan besar kerana seminar atau konferens tidak dibuat setiap hari. Lagipun ia dianjurkan pada tempat-tempat berbeza yang menyukarkan anda untuk bergerak.

Walau bagaimanapun ia dapat memberi sedikit wang untuk anda membayar sewa rumah, kereta atau bil elektrik rumah anda. Syarat penting ialah anda perlu mencari maklumat di mana ada seminar, nadwah atau keraian supaya produk anda dapat dijual dengan cepat.

Bagi kawasan yang tidak ada program-program seperti ini, ceramah politik boleh dijadikan sebagai tempat untuk bisnes. Tetapi jangka masa berniaga tidak lama lebih kurang 2 hingga 4 jam untuk satu malam. Keuntungan bisnes bergantung kepada ramainya pengunjung yang hadir. Kalau 5,000 orang, jualan buku dan CD anda senang-senang mencecah RM500 hingga RM1,000 semalam.

Selain itu acara sukan, hari keluarga, majlis rumah terbuka dan karnival boleh dijadikan medan bisnes anda.

No comments:

Post a Comment