Wednesday, July 16, 2008

Jual baja pokok

"Sikit-sikit, lama-lama jadi bukit," pepatah lama yang sentiasa ada benarnya. Dalam apa sahaja bidang bisnes yang diceburi, falsafah ini tetap relevan.

Contohnya dalam teknologi pertanian. Ia semakin berkembang seiring dengan keperluan orang ramai. Sumbangan teknologi ini berjaya meningkatkan potensi sektor pertanian sebagai penjana pendapatan kepada mereka yang bersungguh-sungguh mengusahakannya.

Penggunaan baja di dalam penanaman padi telah lama dilakukan dan penyelidikan untuk menghasilkan baja terbaik sentiasa dibuat. Untuk menghasilkan wang dengan bisnes baja, anda tidak perlu menjadi seorang saintis atau mengeluarkan wang yang banyak untuk membiayai penyelidikan.

Anda hanya bekerja separuh masa menjual baja yang berkualiti di pasaran dan terbukti dapat menghasilkan pulangan yang memuaskan. Sama ada baja untuk nurseri flora, tanaman padi atau sawit, perminataan untuk baja tanaman sentiasa meningkat.

Baja yang berkualiti dapat meningkatkan pegeluaran lebih 30 peratus, mengurangkan kos ladang sehingga 20 peratus dan penggunaan tenaga yang efektif. Selain itu dapat menghapuskan masalah pokok yang tidak berbuah dan menggalakkan percambahan buah dan mengurangkan serangan serangga.

Semua petani hendakkan produk pembajaan tanaman yang mampu meningkatkan hasil pengeluaran, memberi kualiti tanaman terbaik dan menyelesaikan masalah serangan serangga yang sentiasa membelenggu tanaman mereka. Penggunaan baja yang bersesuaian boleh menambah pendapatan dari RM9,000 kepada RM15,000 untuk tanaman padi seluas 1.2 hektar.

Di mana anda dapat mencari baja yang terbaik dan berkualiti untuk diedarkan kepada petani? Antaranya ialah di Lembaga Pertubuhan Peladang (LPP) dan Pertubuhan Peladang Kebangsaan (Nafas). Sasaran pasaran anda? Pengusaha ladang, padi, kelapa sawit, kebun buah-buahan dan sayur-sayuran di sekitar kawasan anda.

Jika anda malu-malu untuk menjual baja secara besar-besaran, anda boleh mula belajar jual baja kepada rakan-rakan, jiran dan saudara-mara yang berminat dengan perkebunan. Kemudian kembangkan pasarannya di kawasan pasar tani, pasar malam atau pekan sehari.

Seterusnya dapatkan peluang-peluang pasaran di kalangan petani dan pengusaha kebun yang ada di sekitar rumah anda. Insya Allah, permintaan baja anda akan bertambah dari semasa ke semasa.

No comments:

Post a Comment